De gemeente Tilburg moet stoppen met het plaatsen van borden met de tekst 'Hennepkwekerij ontmanteld'. Dat heeft de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer verordonneerd.
Tilburg plaatst de borden bij panden waar -u raadt het al- wietkwekerijen zijn opgerold. Maar volgens Brenninkmeijer is dat onnodig stigmatiserend. 'Naming and shaming' is een te grote schending van de persoonlijke levenssfeer, aldus de Ombudsman.
Het plaatsen van de borden is aangekaart door de bewoner van een pand waar in augustus 2008 een kwekerij werd aangetroffen. De man woont inmiddels in een andere wijk.
Reacties
- hier wordt een reactie ontmanteld -
Derek6928 | 03-03-10 | 17:03
De bewoner van dit huis is een vieze vuile kinderbreinverkloter en verdiend geld aan verboden substanties zonder een cent belasting te betalen.
Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
Das toch mooi, reclame?
McMikeS | 03-03-10 | 17:04
Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
De reaguurder van deze comment heeft een brein zo gesloten dat zelfs zuurstof er moeilijk doorheen komt. Vergeef hem zijn kortzichtigheid.
Metaalenzo | 03-03-10 | 17:06
Alsof het niemand op zou vallen als je plantjes de container in gaag.
Voorbipsberber | 03-03-10 | 17:06
McMikeS | 03-03-10 | 17:04
Inderdaad, slecht publiciteit bestaat niet.
rookvlees | 03-03-10 | 17:07
Dus we mogen pedo's niet publiekelijk aan de schandpaal nagelen, maar wietkwekers wel?
always bring a towl! | 03-03-10 | 17:09
@Metaalenzo | 03-03-10 | 17:06
vinv het eigenlijk wel goed gevonden van Einde van de Domheid
Jan Kaas | 03-03-10 | 17:11
Handig, weet iedereen meteen dat ze niet meer aan de deur hoeven te komen voor wiet. Al die klanten elke keer het zelfde verhaal vertellen wordt je ook moe van.
D. Bunker | 03-03-10 | 17:12
Goed zo. Criminelen moet je goed beschermen bij de uitoefening van hun beroep.
Hommel | 03-03-10 | 17:22
@Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
Goh, wat een leuke naam. Begin je bij jezelf? :-)
boonke | 03-03-10 | 17:22
Ik denk dat een harde aanpak een averechts effect kan hebben op drugsdealers. Daardoor gaan ze zich misschien nog meer tegen de maatschappij afzetten.
Beter is het om oudere drugsdealers aan te stellen als buurtvader, omdat zij dezelfde cultuur hebben, kunnen zij een positieve invloed hebben op de jonge drugsdealers.
Als protest tegen de voortdurende stigmatisering van drugsdealers, ga ik zo naar het stembureau met een wietplant door mijn haar gevlochten.
Boer Harm uut Twente | 03-03-10 | 17:23
Hier in Rotterdam hebben ze dat ook lange tijd gedaan. Ik weet niet of het intussen nog gebeurt, maar vond het wel een goede manier van laten zien dat het aangepakt wordt.
Nlz® | 03-03-10 | 17:24
@Hommel | 03-03-10 | 17:22
Crimineel of niet, dan moet de overheid maar een manier verzinnen waarop wiet gemaakt mag worden. Het beleid van de overheid lokt dit gedrag simpelweg uit. Een coffeeshop mag wiet verkopen, dus moet zij het ergens vandaan krijgen toch? Als dat niet legaal is, tja, dan geef je een coffeeshop niet bepaald een keuze..
En tuurlijk, zonder het gedoogbeleid wordt er ook wiet gekweekt, maar het gedoogbeleid zorgt voor een markt die heel makkelijk te vinden is. Pak een telefoongids, zoek een coffeeshop en je kan contact leggen. Dit is met dealers (wanneer er dus geen gedoogbeleid zou zijn) een stuk moeilijker.
boonke | 03-03-10 | 17:26
Kunnen ze dat niet doen voordat ze een inval gaan doen? Dan kan ik vantevoren nog even snel goedkoop wat voorraad opkopen...
RoyalFlusher | 03-03-10 | 17:27
Hangt er nu op het binnenhof ook een bord met "kabinet ontmanteld"?
Vaarwel Nederland | 03-03-10 | 17:28
Straks geen nederwiet meer? Dan maar weer marrokaanse hasj of thai wiet.
Geenslijm | 03-03-10 | 17:35
ja brenninkmeijer zo is het. De privacy van de crimineel staat boven alles
derks | 03-03-10 | 17:36
Jan Kaas | 03-03-10 | 17:11
Alcohol en nicotine zijn vele malen gevaarlijker en dodelijker dan THC. Toch hoor je de regering daar niet over. Waarom? Omdat ze hun melkkoetjes niet naar de slacht willen brengen. Het is gewoon een hypocriet beleid dat het verboden is.
Metaalenzo | 03-03-10 | 17:36
@Metaalenzo | 03-03-10 | 17:36
Je moet geen slechtere alternatieven in de discussie mengen om zodoende het feit waar het om gaat te verzachten. Die fout wordt al te vaak gemaakt. De meest stomme manier van bagatelliseren.
jekalemoeder.nl | 03-03-10 | 17:40
Jan Kaas | 03-03-10 | 17:11
Bijzonder hypocriet, wil dat ze de belasting op drank en tabak onmiddelijk afschaffen.
De La Puerco | 03-03-10 | 17:43
Ben trouwens erg benieuwd naar de boekhouding van die coffeeshops. Kunnen ze bonnetjes laten zien zodat ze de BTW van de ingekochte wiet terug kunnen krijgen? Nee? Hoe doen ze dat dan?
RoyalFlusher | 03-03-10 | 17:44
Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03 19% van alle uitgegeven inkomsten gaat linea recta naar de fiscus.
Willianus Wortelus | 03-03-10 | 17:45
uitgegeven inkomsten?
Bedoel je niet gewoon 19% van de inkomsten moet worden afgedragen oder so etwas?
El_Guapo | 03-03-10 | 17:47
Willianus Wortelus | 03-03-10 | 17:45
Zozo, die coffee shops worden zwaar belast, dus.
Ze moeten jou volgend dus slechts BTW betalen over UITGEGEVEN inkomsten.
Iedere andere winkelier/cafe houder moet 19% afdragen over ALLES wat hij verkoopt, ook over dat wat hij niet uitgeeft.
De La Puerco | 03-03-10 | 17:49
El_Guapo | 03-03-10 | 17:47
Ze moeten idd 19% van de verkoopprijs afrekenen met de belastingdienst. Belasting die je betaalt over je inkopen zou je terug kunnen krijgen. Maar hoe wil je dat doen als wiet inkopen wettelijk niet kan/mag maar wel gedoogt wordt? Zo'n wietdealert, zullen we hem maar noemen, schrijft natuurlijk geen facturen uit over de shit die hij verkoopt aan een coffeeshop.
RoyalFlusher | 03-03-10 | 17:52
El_Guapo | 03-03-10 | 17:47
willy wortel doelt er natuurlijk op, dat de de omzet/verkoop/inkomsten van de malverserende coffee shop houder 'op papier' beperkt wordt gehouden tot de bewijsbare uitgaven van die Coffee shop, de rest gaat ZWART naar de wiet leveranciers en in de binnenzak van de coffe shop houder.
De La Puerco | 03-03-10 | 17:53
en als je dat bordje dan van je deur sloopt en het met een stevige klodder bisonkit op de ingang van het gemeentehuis gaat plakken,,, of op het hoofdkantoor van de woningbouwvereniging??? of op het politieburo???
JaBBeRWooKy | 03-03-10 | 17:53
Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
Zeker teveel wiet in je jeugd gerookt dan: Het is "verdient" met een 't', sukkel.
En ik zal ook maar niet toevoegen hoe alcohol jaarlijks veel meer overlast en narigheid veroorzaakt dan wiet... Ohwacht, daar heb ik het toch gedaan.
GSHiveMind | 03-03-10 | 17:56
RoyalFlusher | 03-03-10 | 17:52
Nu neem ik aan, dat die Wiet supplier, ook geen BTW bovenop zijn (mondelinge) factuur zet.
De La Puerco | 03-03-10 | 17:59
Niks mis met mensen die wat plantjes groeien, mits er niet illegaal stroom afgetapt wordt. (oneerlijk en gevaarlijk)
'TrauMa | 03-03-10 | 18:07
@GSHiveMind | 03-03-10 | 17:56
Ik ben blij dat je het even zo neerzet,
anders had ik het gedaan.
Mark Levinson | 03-03-10 | 18:09
Nlz® | 03-03-10 | 17:24
*kijkt uit raam drie huizen verder....*
Yup, doen ze nog steeds.
El Santo | 03-03-10 | 18:10
@Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
Legaliseer het dan! Kun je ook belasting innen. Echt hè... Dat Einde, wanneer komt dat nou s? Overigens dragen coffeeshops wél belasting af, ook over de omzet van cannabis.
Jezus van Nazareth | 03-03-10 | 18:15
toevallig nog voorbijgekomen in m'n hoorcollege vandaag.. komen interessante discussies uit voort :)
lulu | 03-03-10 | 18:16
Goeie zaak en vooral doorgaan. Net als dat volk wat je vaak ziet schoffelen op de rotondes. Ook zij horen een vestje aan te hebben met de tekst, "Ik heb een taakstraf".
Maar ja, dit is Nederland he.
Bram de emmer | 03-03-10 | 18:20
Al die problemen om een plantje om dat die gristen en wilders het perse illegaal willen houden.
legionaire | 03-03-10 | 18:21
jekalemoeder.nl | 03-03-10 | 17:40
Ik bagatelliseer niets, ik merkte slechts de hypocrisie van de bestaande wetsartikelen op betreffende verdovende middelen.
Metaalenzo | 03-03-10 | 18:21
Vreemd land hiero, hier beboeten ze je als je tabak in je wiet hebt.
De La Puerco | 03-03-10 | 18:42
RoyalFlusher | 03-03-10 | 17:44
Over wiet kan geen btw worden geheven (want geen legaal product volgens de Hoge Raad). Maar er moet wel belasting betaald worden over de winst (want de belastingdienst is amoreel, maakt niet uit hoe je aan je geld komt, betalen zul je).
MorkieMork | 03-03-10 | 18:52
Niks mis met mensen die wat plantjes groeien, mits er niet illegaal stroom afgetapt wordt. (oneerlijk en gevaarlijk)
'TrauMa | 03-03-10 | 18:07
Die mensen die wat plantjes groeien:
- Betalen geen BTW bij verkoop
- Betalen geen Inkomstenbelasting over hun bijverdienste
- Worden niet gecontroleerd door de Arbeidsinspectie, m.b.t. de arbeidsomstandigheden bij het knippen en growen.
- Hoeven geen boekhouding bij te houden
- Vallen niet onder het Handelsregister en de bijdragen daarvoor.
- Etcetera
De enige verplichting die ze hebben is onopvallend te werk gaan met behoud van uitkering.
Maximum sanctie zo af en toe gratis het huis uitgemest en wat schoffelen tussen andere dan Hennep planten.
Tja, ik zou zeggen niet zeike jongens, als de Wietteelt 'geliberaliseerd' wordt, gaan ze allemaal failliet.
De La Puerco | 03-03-10 | 18:52
El_Guapo | 03-03-10 | 17:47
De La Puerco | 03-03-10 | 17:53
Neen. Ik bedoel dat de juwelier van elke Rolex die hij aan een kweker verkoopt, van elke vakantie die een kweker boekt en van elke auto die een kweker koopt 19% naar de fiscus gaat.
Willianus Wortelus | 03-03-10 | 18:52
@ Einde van de Domheid | 03-03-10 | 17:03
Zwaar overtrokken. Cannabis wordt gecriminaliseerd en dat is dom!
Vrijgeven die handel, kwaliteitscontrole en evt. gezondheidswaarschuwing en leeftijd check invoeren en vooral heel veel belasting innen.
Dan is cannabis ineens geen drugs, dan is het ineens en genotsmiddel net als alcohol.
*joint opsteekt en banksaldo nog eens glimlachend checkt*
Man zonder jas | 03-03-10 | 18:55
Willianus Wortelus | 03-03-10 | 18:52
Ja, dat begreep ik ook al. Geldt overigens ook voor de rest van de zwartwerkers in NL.
De La Puerco | 03-03-10 | 19:00
Van de bijna 3 miljard per jaar aan kweekwinst gaat er dus meteen een half miljard aan BTW de staatskas in. Kwekers geven nu eenmaal graag geld uit.
Coffeeshops betalen ook netjes belasting. Dat zorgt voor nog eens (geschat, 2009) een kleine half miljard aan inkomsten voor de fiscus.
We hebben het over één miljard per jaar. Er is ooit becijferd dat wanneer de hennep legaal zou worden met een normale verkoopprijs er nog maar 50 miljoen de staatsruif inrolt. Reden genoeg voor de overheid om alles te laten zoals het is. Het is zo simpel.
Willianus Wortelus | 03-03-10 | 19:01
@Einde van de Domheid
en 's avonds wel lekker een krat bier weg tikken, he.
Hypocriet
Tukkerr | 03-03-10 | 19:37
Man zonder jas | 03-03-10 | 18:55
Helemaal mee eens, maar dan wel in heel Europa, in ieder geval ook in Belgie en Duitsland.
De La Puerco | 03-03-10 | 22:29