*

Brabantse jeugd over op harddrugs

Het gebruik van harddrugs onder jongeren in de regio Bergen op Zoom en Roosendaal is sterk gestegen. Ook zou de illegale handel in drugs zijn gegroeid.Dat zou staan in het nog vertrouwelijke rapport 'Daadkrachtig Drugsbeleid', dat de resultaten bevat van een onderzoek naar drugsgebruik en het beleid in 26 West-Brabantse gemeenten.

Vorig jaar besloten de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal de coffeeshops binnen hun gemeenten te .

D66-raadslid Esther Slootweg noemt de ontwikkelingen 'zorgwekkend'. "Jeugd stapt over van soft- naar harddrugs, mede omdat de handel nu via straatdealers gaat. Dit is slecht te controleren en de handel verplaatst zich razendsnel."

| 02-08-10 | 09:59 | 115 reacties
Print Email PDF

Reacties

Hadden zie die shops maar niet moeten sluiten...

loerelau | 02-08-10 | 10:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

lol @ 'Daadkrachtig drugsbeleid' en dan merken dat de handel en het gebruik van harddrugs in je regio toeneemt. Gaat er toch ergens iets mis

anaconda75 | 02-08-10 | 10:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

Chapeau voor de gemeente en driewerf hoera voor de jeugd!

Kotsende lama | 02-08-10 | 10:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gelukkig zagen we dit niet vanaf kilometers afstand aankomen.

Kipz0r | 02-08-10 | 10:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wie had dat nu kunnen bedenken?

BroodenSpelen | 02-08-10 | 10:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

voel er niks van..

CO10 | 02-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Joh, wat een verbazingwekkend bericht. Dat had ik nou écht niet gedacht. Vreemd hoor, jeetje. Zou dat coffeeshopbeleid dan tóch zijn merites hebben?

yurp | 02-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Waren dat niet die plaatsen waar ze alle coffeeshops dicht geflikkerd hebben vanwege de drugstoeristen overlast???

C.Mill | 02-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Duh....
Tot, pakweg, een leeftijd van 25 jaar werkt omgekeerde psychologie nu eenmaal beter: als iets is verboden, is het spannend en maakt men er meer gebruik van.

kapotte_stofzuiger | 02-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik dacht dat regeren vooruitzien is.

Geppie Conjo | 02-08-10 | 10:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

Brabo's
-1

Adel_aars | 02-08-10 | 10:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

jaja, CDA policy! Lekker de boel sluiten, je weg draaien en doen of er niets aan de hand is. Wat blijven het toch een stel rukkers daar zeg.

Shalalieshalala | 02-08-10 | 10:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik geloof er geen moer van. Dit is de prelude van de discussie over en daaropvolgend beleid tot een meer repressief drugsbeleid. Pure toegepaste groepspsychologie (lees: manipulatie van het plebs).

Kelele Nyingi | 02-08-10 | 10:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

Moewahahahahaha. Daadkrachtig!
Ik woon in Bergen op Zoom en de shops zijn gesloten ivm de zogenaamde 'overlast' van drugstoeristen. Dit kwam in de praktijk enkel neer op het feit dat je niet voor je eigen deur kon parkeren.
Maar thanks gemeente, nu kan de jeugd alle benodigdheden bij dezelfde persoon halen. Scheelt weer tijd, hebben ze meer tijd over voor school.

Repetitive Beats | 02-08-10 | 10:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

Lekker belangrijk, als die jongeren zo debiel zijn is het hun probleem, dus hoe sneller zij een overdosis nemen hoe sneller gewone mens geen last meer van hun heeft.

The Russian | 02-08-10 | 10:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Brabo's.... België had moeten beginnen bij de Moerdijk.

Sanglier | 02-08-10 | 10:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

@The Russian | 02-08-10 | 11:11

Nooit van recreatief gebruik gehoord? Ik neem aan dat iedereen die wel eens drugs gebruikt een junkie is in jouw ogen?

yurp | 02-08-10 | 10:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

Laten we nog maar niet denken aan de (mogelijk) komende regering, zowel CDA als PVV willen het liefst alles sluiten, en VVD is ook niet erg voor...

Clausewitz | 02-08-10 | 10:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

The Russian | 02-08-10 | 11:11
Zelf nooit jong geweest en dingen gedaan waarvan je best wist dat dat eigenlijk niet goed was?

C.Mill | 02-08-10 | 10:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

"Better than Sex Rentboy"

Femtex | 02-08-10 | 10:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gaan ze dan nu eindelijk weer open die coffeeshops. Het zijn ook zulke kneuzen die anti drugs politici. Totaal gefixeerd op slechts 1 doel en totaal niet openstaan voor wetenschappelijke beargumentatie.

Dauthi | 02-08-10 | 10:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Mensen willen nu eenmaal drugs gebruiken. haal je de coffeeshop weg dan komt de straatdealer om de hoek kijken en die verdient nu eenmaal meer aan harddrugs dus probeert hij dat te slijten.

ragnark | 02-08-10 | 10:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Psst, heroine kopen uit Afganistan?
Geheel verzorgd door de Taliban.
U wordt er heel verweg van.

binnenlander | 02-08-10 | 10:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jongeren zijn de seismografen van de samenleving.
Weer een duidelijk bewijs van hoe zelfdestructief en doodsdriftig we zijn als Nederlandse samenleving.

Economic Refugee | 02-08-10 | 10:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 02-08-10 | 11:10
Waarschijnlijk heb je gelijk. Deze keer pakt het echter wat mij betreft eens goed uit...

WordErZoMoeVan | 02-08-10 | 10:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

C.Mill | 02-08-10 | 11:13
-
Ja ik heb een tijdje illegale DVD's verkocht ( in mijn vroege studenten tijd ), maar never nooit aan drugs of drank gezeten ( zelfs sigaretten zijn bij mij uit den boze ) en nee ik ben geen gelovige.

The Russian | 02-08-10 | 10:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Weten ze in braboland al hoe simpel en goedkoop GHB te maken is?

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 10:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

ragnark | 02-08-10 | 11:14
Repetitive Beats | 02-08-10 | 11:10
Ik ben blij dat er mensen zijn die dit dus ook zien. Als men wil gebruiken, doet men dat toch wel, waar het ook vandaan moet komen.

C.Mill | 02-08-10 | 10:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Iets met reet, branden en blaren...

jesrr | 02-08-10 | 10:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ WordErZoMoeVan | 02-08-10 | 11:16

Dat is wel een beetje opportunistisch van je.

Kelele Nyingi | 02-08-10 | 10:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Clausewitz | 02-08-10 | 11:13

Tsja, een treurig vooruitzicht. Volgens mij laten vrijwel alle cijfers zien dat gebruik, maatschappelijke- en gezondheidsschade in Nederland niet hoger zijn dan in andere landen met een repressiever beleid. Alleen kost het ons een hele berg minder geld.

yurp | 02-08-10 | 10:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

@neemjemoederindemali | 02-08-10 | 11:17
Als de opkomst van GHB verder doorzet gaat Nederland er vele verslaafden bij krijgen.. Ik heb in ieder geval erg veel moeite om ervan af te blijven

Snelle Jeroen | 02-08-10 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

Regering weet dat er gelegaliseerd moet worden. Er zijn echter nog te veel tegenstanders. Spelletje zoals in bericht vermeld wordt opgezet. 'Onderzoek' wijst dan uit dat het allemaal veel erger wordt en groot gedeelte tegenstanders is wellicht toch overtuigd dan. Legaliseren dan maar. Mits het nieuwe 'kabinet' roet in het eten gooit met bijvoorbeeld andere 'uitkomsten van onderzoeken'.

WordErZoMoeVan | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Experiment gefaald. Het gehele ambt van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal vervolgen met hoge celstraffen. Het landelijk model was juist er voor gemaakt om dit te voorkomen. Eigen ideeën prima, maar de consequenties slik je dan ook!

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Brabant had moeten beginnen bij Antwerpen

DVDA | 02-08-10 | 10:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

Experiment gefaald. Het gehele ambt van de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal vervolgen met hoge celstraffen. Het landelijk model was juist er voor gemaakt om dit te voorkomen. Eigen ideeën prima, maar de consequenties slik je dan ook!

Voorbeeldige burger | 02-08-10 | 10:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Economic Refugee | 02-08-10 | 11:15

ja,ja en in andere landen wordt in het geheel geen drugs gebruikt. Percentage drugsverslaafden in Engeland: 2,6%, in Frankrijk: 2,4%, Denemarken: 2%, Italie en Spanje: 3%. Griekenland:3,5%, Portugal: 4,5%, Luxemburg:5%, Zwitserland: 3,9%. Nederland: 1,6%(!). Aan de procentueel andere kant van Nederland vinden we overigens Noorwegen, Oostenrijk en Ierland met lagere percentages.

yurp | 02-08-10 | 10:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

je kunt de groeten uit brabant krijgen!

Hollandseklompen | 02-08-10 | 10:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Snelle Jeroen | 02-08-10 | 11:20
die vele verslaafden zijn er al, het worden er alleen maar heel snel heel veel meer. 150 centiliter per dag schijnt de bovengrens te zijn waar de Jellinek toch even nodig heeft om je clean te krijgen. Vooral dat clean moet je hilarisch lezen aangezien de aanbieders van de grondstof GBL hardnekkig blijven beweren dat vooral je autovelgen er erg clean van worden, wat de invloed op je darmen is wordt niet vermeld.

neemjemoederindemali | 02-08-10 | 10:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

The Russian | 02-08-10 | 11:16
En dat respecteer ik, niet roker, niet gebruiker en wie verkoopt er geen illegale CD-tjes tegenwoordig (p.s. niet verder vertellen; ik krijg ze meestal). Er zijn echter mensen die het wel lekker vinden om jointje te roken en voor zover ik weet komt daar, tot op heden, bar weinig rottigheid van. Hard-drugs is m.i. net effe anders en als je daar dus makkelijker aankomt doordat je dat bij het straatdealertje wel kunt halen, dan is dat gewoon een erg slechte zaak. De meeste pubers denken nu eenmaal nog niet aan de toekomst. Trouwens laten ze hard-drugs gecontroleerd bij apotheken verkopen, want ook hierbij geldt, als men wil, gebruikt men toch wel. En ow, wat zou dat de staatskas kunnen spekken...

C.Mill | 02-08-10 | 10:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Het is niet voor niks dat ze nu in de Molenstraat (Roosendaal) visitekaartjes uitdelen hoe je nu aan je drugs moet komen. Tegenwoordig combineren ze de handel omdat de coffeeshops dicht zijn. Dus je kan nu bij dezelfde persoon je kruiden en poedertjes halen....

@neemjemoederindemali: GHB is hier volop verkrijgbaar hoor, nooit van Sint Willebrord gehoord zeker?

kiwivogelbeest | 02-08-10 | 10:29 | Misbruik melden
Meld misbruik

Geld, de zwaarste drug die er is met de meeste verslaafden....
Hoeveel zou dit onderzoek gekost hebben trouwens? Een aantal van deze onderzoekers zullen wel weer heel high zijn geworden na het bekijken van hun bankafschrift.

smartone | 02-08-10 | 10:30 | Misbruik melden
Meld misbruik

Drugstoerisme is een nare bijkomstigheid van het drugsbeleid dat we in Nederland hebben. Als je van drugstoerisme af wilt, moet je echter het toenemende harddrugsgebruik accepteren. Of het 1, of het ander. Desalniettemin wordt ik in Eindhoven gek van de Belgen die vrij/za/zo vanuit Valkenswaard de hele dag op en af rijden, irritant parkeren op de Stratumsedijk en niet kunnen rijden...

lamlul007 | 02-08-10 | 10:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

C.Mill | 02-08-10 | 11:28
Oh p.s. je drinkt toch wel een lekkere borrel?

C.Mill | 02-08-10 | 10:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Goh wat een verrassing. Het is uit meerdere onderzoeken gebleken dat in gebieden met een strenge drugswetgeving er op den duur juist MEER drugs worden gebruikt.

DondeRob | 02-08-10 | 10:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sint Willebrord, niet mijn woonplaats by the way....

kiwivogelbeest | 02-08-10 | 10:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

Oja, Brabant +1.

lamlul007 | 02-08-10 | 10:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

En de burgemeester blijft maar volhouden dat het sluiten van de coffeeshops een goede zaak is.
http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzoom/7042163/Bergs-drietal-opgepakt...

Oogkleppen gewoon ophouden meneer Polman!

Swikkelaar | 02-08-10 | 10:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

C.Mill | 02-08-10 | 11:28
-
Daar heb ik op zich niks tegen, ( dat mensen een jointje roken ), maar als er geen wiet meer te krijgen is dan neem je toch een extra biertje of zo, maar je gaat toch niet over naar harddrugs.

The Russian | 02-08-10 | 10:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

"Jeugd stapt over van soft- naar harddrugs, mede omdat de handel nu via straatdealers gaat. Dit is slecht te controleren en de handel verplaatst zich razendsnel."
NU gaat de handel via straatdealers, dus vertel mij eens waar de handel in harddrugs dan eerst plaats vondt, want een koffieshop verkoopt alleen wiet, dus SOFTdrugs. Verwarrend en misleidend stukje Grotenhuis!

von sokkenstopfen | 02-08-10 | 10:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

lamlul007 | 02-08-10 | 11:31
Zie:
Repetitive Beats | 02-08-10 | 11:10
Oorzaak en gevolg.

C.Mill | 02-08-10 | 10:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

von sokkenstopfen | 02-08-10 | 11:36
De drempel om naar een straatdealert toe te stappen is weggenomen door het sluiten van de coffeeshops.
Ik heb ook wel eens wat bij zo'n dealer die je dan via via kent gekocht (ik woon in Bergen op Zoom) en die zei meteen, "Als je nog iets anders wil hebben, heb ik dat ook wel voor je hoor."
Dat is het hele probleem van dit vreemde wanbeleid.
Als je zoveel last hebt van de drugstoeristen in het centrum van de stad, verplaats je de coffeeshops naar de rand van de stad of iets dergelijks lijkt me.

Swikkelaar | 02-08-10 | 10:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

Joh dat had ik dus echt niet verwacht.....zucht

BassieB | 02-08-10 | 10:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

Who cares, laat die paupers toch harddrugs gebruiken. Eigen keuze, eigen verantwoordelijkheid. Daar moet je verder geen belastinggeld aan verspillen en als ze crimineel gedrag gaan vertonen, de bak insmijten met het tuig.

kempenaer | 02-08-10 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

The Russian | 02-08-10 | 11:35
Ik niet nee, maar onze jeugd is gevoelig en dat was ik dus ook op die leeftijd. Wijsheid komt met de jaren en een paar keer goed op je bek gaan. Als je vriendjes en vriendinnetjes het doen, ach waarom zou je het dan niet ook doen, sterker nog je valt buiten de boot als je niet meedoet, dat was toentertijd zo en dat is het nog steeds. Coffeeshops verkopen geen hard-drugs, straatdealers wel. Daar verdienen ze ook veel meer aan en dat vind ik dus bar gevaarlijk.

C.Mill | 02-08-10 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

The Russian | 02-08-10 | 11:35

bier=alcohol=harddrugs.

DondeRob | 02-08-10 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

@lamlul007 | 02-08-10 | 11:31

Coffeeshops direct aan de grens, speciaal voor drugstoeristen uit Belgie, Frankrijk en Duitsland. Weg overlast lijkt me. Overigens hebben toeristen vaak geen flauw idee dat ze overal coffeeshops kunnen vinden. Zo sprak ik mensen uit Luik die in Breda(!) naar de coffeeshop gingen. Geen flauw idee dat ze ook in Maastricht konden halen.

yurp | 02-08-10 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

The Russian | 02-08-10 | 11:35

Ik beslis zelf wel of ik harddrugs wil of niet.
.
Doe die oogkleppen eens af.

noko | 02-08-10 | 10:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ The Russian | 02-08-10 | 11:11

Precies.

kempenaer | 02-08-10 | 10:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tsja ... Bergen op Zoom is dan ook wel de meest arrogante faal-gemeente van Nederland.

Vliegenvanger | 02-08-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

kempenaer | 02-08-10 | 11:42

De politiek in NL houdt niet zo van eigen verantwoordelijkheid, die betuttelt liever. De gezapige schapen die zichzelf het Nederlandse volk vinden het prima. Gaat er wat mis dan kun je altijd gaan huilen dat de overheid het niet geregeld heeft.

yurp | 02-08-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

@The Russian | 02-08-10 | 11:35
Ontzettend simpele ziel, als iemand wiet rookt wil die gene dit waarschijnlijk blijven roken en koop hij/zij het dus gewoon illegaal bij een straatdealer. Hiermee sponsor je direct criminaliteit.
Ook kinders halen bij zo'n straatdealer, hier word natuurlijk geen leeftijd gecontroleerd. En deze dealer kan natuurlijk een keer zeggen; hey joh, probeer deze shit anders eens....

BassieB | 02-08-10 | 10:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ C.Mill | 02-08-10 | 11:42

Heel veel jeugd is niet van het niveau slappe meeloper zoals jij ze beschrijft. De slappe meeloper is verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen en daarnaast mogen zijn eigen ouders wat opvoedwerk verrichten, maar niet de maatschappij - en dus ook mij - mede verantwoordelijk maken voor het paupergedrag van sommigen. En bovendien is het heel begrijpelijk dat als er overlast is, dat er coffeeshops worden gesloten. Wat mij betreft gooien ze de hele handel vrij en gaan ze alles wat men wilt aan drugs verkopen in bedrijven op industrieterreinen.

kempenaer | 02-08-10 | 10:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ yurp | 02-08-10 | 11:46

Precies, het gevolg van decennialang waardeloos slap beleid. Altijd de verantwoordelijkheid bij het individu weghalen, funest voor de ontwikkeling van een land.

kempenaer | 02-08-10 | 10:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik kom ook uit Roosendaal en ze hadden die coffeeshops nooit moeten sluiten of met een alternatief moeten komen niet zomaar van de 1 op andere dag alles dicht en ze zeggen ook dat de straathandel niet is gestegen maar ze liegen gewoon!!!! het enige wat nu minder is is dat er minder belgen en fransen komen.

stoneytony | 02-08-10 | 10:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

yurp | 02-08-10 | 11:13
Recreatief harddrugsgebruik? Dus als je er recreatief voor zet is het opeens toegestaan? Recreatieve pedofilie mag volgens jou dus ook?

d_2k | 02-08-10 | 10:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik vind dat alle ouders waarvan de kinderen drugs gebruiken moeten worden vervolgd wegens nalatige en gebrekkige opvoeding.

d_2k | 02-08-10 | 10:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

yurp | 02-08-10 | 11:46 +1. Zo is het maar net.

Hamertje Tik | 02-08-10 | 10:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dan weten we ook meteen wat ons te wachten staat als het bruin-rechtse kabinet er komt.
Nederland het ga U goed, eh en de groeten van Darwin ;)

dondermuis | 02-08-10 | 10:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

d_2k | 02-08-10 | 11:53

Hahaha, want het is allemaal de schuld van de ouders? Waar gebeurd: Ik hoorde voor het eerst iemand over drugs praten en vroeg aan mijn moeder hoe of wat. Mijn moeder is zwaar anti-drugs. Maar ondanks dat hielp haar uitleg niet. Ik was pas 7, maar wist toen al dat ik dat ooit een keer ging uitproberen.

In sommige gevallen maakt het niet uit wat je als ouder doet. Als iemand drugs wil gebruiken doet ie dat tóch wel. Zelfs in landen waar je er de doodstraf voor kan krijgen word volop gebruikt.

Ik begrijp wel dat de meeste mensen hier niet toe in staat zijn, maar eigenlijk zouden we eens moeten leren te leven zonder regeltjes die van bovenaf worden opgelegd. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.

DondeRob | 02-08-10 | 10:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

in brabant is het spelletje zoek de hangdrugsjongeren wel heel makkelijk...

menotyou | 02-08-10 | 11:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

@d_2k | 02-08-10 | 11:52

Zolang je van kindertjes afblijft mag je van mij recreatief pedofiel zijn en af en toe een kijkje nemen bij de speeltuin. Zo ook bij harddrugsgebruik. Leidt het niet tot crimineel of ander gedrag waarmee je iemand anders benadeeld dan is het geheel je eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen. En als je eigen leven er ook nog eens geen nadelen van ondervindt snap ik de ophef al helemaal niet.

yurp | 02-08-10 | 11:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ge moet de drugs uit Brabant krijgen kut!

dewarmebakkert | 02-08-10 | 11:00 | Misbruik melden
Meld misbruik

In de jaren 90 was een blowtje roken best fijn maar een mens moet wel ophouden met die ongein na een poosje. Of word ik gewoon te oud voor deze shit?

spooky | 02-08-10 | 11:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

Het is bijna 10 euro voor 1 gram van een plantje, criminaliteit en gebruik van hard drugs neemt toe, niet gek als het ongevaarlijke softdrugs zo tering duur is.

legionaire | 02-08-10 | 11:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ dondermuis | 02-08-10 | 11:58

Nu is bruin ineens geen mooie kleur meer? Linksen zijn toch zo vreselijk hypocriet.

kempenaer | 02-08-10 | 11:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

@kempenaer | 02-08-10 | 11:51

De schuld van het hele 'verzorgingsstaat' model. Van wieg tot graf hoef je nergens een echte beslissing over te nemen. Alles is verplicht of anderszins geregeld. Met als gevolg dat mensen ook geen verantwoordelijkheid meer nemen en de overheid nóg meer moet regelen want anders is het volk boos. Ik wordt er pis-schijtziek van. De ergste uitwas is nog wel dat je lijf niet meer van jezelf is maar van de 'samenleving'. Die je dus op allerlei manieren kan dwingen om er op een bepaalde naar hun idee gezonde manier mee om te gaan en risico's te mijden want anders kost je de samenleving teveel geld.

yurp | 02-08-10 | 11:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

kempenaer | 02-08-10 | 11:47
Toch denk ik dat heel veel ouders niet echt op de hoogte zijn van wat kinders uitvoeren, dat heb ik middels stiefkids mogen meemaken en als ze bij een bepaald clubje willen horen, lopen ze wel degelijk mee. Of ze dat thuis vertellen? Ik heb mogen ervaren dat liegen, makkelijker lijkt dan de waarheid. Diverse keren.

C.Mill | 02-08-10 | 11:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

zeg nou niet dat dit door deskundigen niet is voorspeld

nefandus | 02-08-10 | 11:10 | Misbruik melden
Meld misbruik

spooky | 02-08-10 | 12:02
Ja, je wordt oud!

C.Mill | 02-08-10 | 11:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

nefandus | 02-08-10 | 12:10
Regering houd alle onderzoek over softdrugs en hardrugs tegen.

Laatst nog werd onderzoek over legaliseren van softdrugs keihard tegengehouden.

legionaire | 02-08-10 | 11:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dat komt natuurlijk door al die marokkaanse cokedealers. Zo.

kom hoe heet ie | 02-08-10 | 11:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Als je 16 of 17 bent, heb je nergens recht op. Geen uitkering of wat dan ook.
Ben je een harddrugsverslaafde dan heet je ineens patient te zijn en krijg je een persoonsgebonden budget (PGB) dat vervolgens door onze zorgmaffia wordt opgevroten. Maar dan heeft dat kind wel de (dik betaalde) aandacht die hij thuis bij zijn kudt-tokkie-ouders moet ontberen.
Elk nadeel hep zijn voordeel.
.

ADO-Le-Cent | 02-08-10 | 11:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

50+ers zouden niet meer mogen regeren

dennisdemennis | 02-08-10 | 11:27 | Misbruik melden
Meld misbruik

Harddrugs met een zachte g, daar kom je verder mee

Ampelman | 02-08-10 | 11:33 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tsjaa, denken ze slim te zijn om alles te sluiten, jammer hoor...

Izbut | 02-08-10 | 11:37 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja als je die shops sluit met veel tamtam moet je ook in de gehele gemeente een handhavend beleid voeren. Hebben ze faliekant nagelaten met als gevolg dat de drugsscene nu oncontroleerbaar uitbreidt in de kinderrijke woonwijken.

hoocheecoochee | 02-08-10 | 11:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

tss, BoZ en Roosendaal vormen ook echt heel N-Brabant. Wellicht gaat het ook niet om gebruik van de jeugd van brabant, maar gewoon om drugs toeristen vanuit Belgie Frankrijk etc

HalliGalli | 02-08-10 | 11:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ambtenaren zijn de (net-)nietjes van het bedrijfsleven die koste wat het kost wat in de melk te brokkelen willen hebben ook al kunnen ze het niet. Helaas dat ik constant zonder uitzondering mijn vooroordeel verder zie bevestigd. Zucht

Bigthumb | 02-08-10 | 11:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat een domme reacties hier om de overheid de schuld te geven. Dat je als tokkie-ouders je kinderen niet in het gareel kan houden, is niet de schuld van de overheid. Dat is het resultaat van de slappe opvoeding en de gedoogcultuur. Alles moet bespreekbaar zijn....Moehahaha. Donder toch op. Breng je kinderen eens een beetje fatsoen bij.

FreshClash | 02-08-10 | 11:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja, nu kunnen ze bij degene waar ze hun weed halen ook iets anders halen, duidelijk één tweetje...

dutchdj | 02-08-10 | 11:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

Zeker is het de schuld van de tokkies zelf. Alleen kun je dat soort zaken wel proberen te voorkomen. Tokkies raken aan de harddrugs --> verliezen baan/kunnen verslaving niet meer bekostigen --> plegen overvallen om aan geld te komen --> criminaliteit groeit --> meer politie nodig/mensen laten afkicken --> kost overheid meer geld. Als ze de teelt van wiet nu legaliseren via een aantal grote wietboeren in Nederland. Zet er een extra belasting op, en laat die cash maar komen.

anti-hangtiet | 02-08-10 | 11:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Oooh dus "daadkrachtig drugsbeleid" werkt averechts! Wat een verassing zeg!

F'Shizzle | 02-08-10 | 11:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

Allez, bij wie kan ik nu mijn blowtje halen dan? Hyves, Facebook, gsm? Dank u!

Valentijn Schuinsmaa | 02-08-10 | 12:13 | Misbruik melden
Meld misbruik

Goh dat zijn ook snelle cijfers, het is net alsof je cijfers toegeworpen krijgt waar je niet omheen kunt en de coffeeshophouders gelijk 'lijken'te krijgen.

20thcenturyjesus | 02-08-10 | 12:14 | Misbruik melden
Meld misbruik

Zegt toch wel wat over softdrugsgebuikers in het algemeen.

c10 | 02-08-10 | 12:15 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dit is een probleem wat ze zelf in de hand hebben gewerkt, iemand die wil gebruiken doet dit toch. Of dat dit nu alcohol is of drugs dat maakt dan niet uit. En daar helpen al die regeltjes die ze hier voor uitgevonden hebben helemaal niets .

Raiza | 02-08-10 | 12:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Tja, de jeugd heeft de toekomst. Je houdt je hart vast dat die generatie zometeen mijn pensioen moeten veilig stellen.

ToetenNogBlazen | 02-08-10 | 13:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dit is toch vermoeiend. Nederland had door het gedoogbeleid de minste junkies ter wereld. Koppel allemaal maar weer lekker los, stelletje alcoholisten.

Xinicus | 02-08-10 | 13:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

Sjesus gristus... En dat hadden die malloten niet zelf kunnen bedenken?! Ik heb goedverdoemme als student (járen geleden) al eens onderzoek gedaan naar het Nederlandse gedoogbeleid. De conclusie was toen al dat het sluiten van shops meer kwaad dan goed doet, omdat je daarmee de scheiding tussen hard- en softdrugs (die door de AHOJ-G criteria werden afgedwongen) teniet doet. Met als gevolg dat de jeugd veel makkelijker met harddrugs in aanraking komt en totaal van de radar verdwijnt. Natuurlijk kun je proberen de straatdealers vervolgens aan te pakken, maar dat is een utopie. Zet er 1 achter slot en grendel en 2 nemen zijn plaats in. Dat blijft zo zolang drugs verhandelen meer oplevert dan aan de lopende band staan (bij wijze van). Het gedoogbeleid is misschien ook niet ideaal; het is wel het meest praktisch.
.
Los daarvan vraag ik me nog steeds ernstig af waarom men zo moeilijk doet over softdrugs terwijl alcoholgebruik als normaalste zaak van de wereld wordt gezien. Niemand in mijn stad heeft last van mij als ik mijn jointje rook in mijn tuin, terwijl ik wel elk weekend weer de 'geneugten' van alcoholgebruik door uitgaanspubliek mag ervaren. Drugstourisme kun je ook op andere manieren tegen gaan. Identificatie (zonder registratie!) kan hierbij een goed middel zijn: alleen mensen met een NL ID/Paspoort mogen bij een coffeeshop kopen.

Jezus van Nazareth | 02-08-10 | 13:58 | Misbruik melden
Meld misbruik

Is al jaren bekend dat ons gedoogbeleid de reden is van het lage harddrugsgebruik, vergeleken met de landen om ons heen. Dit resultaat was dus voorspeld, maar politici hebben niets met cijfers en helpen gerust om principiële redenen het land naar de tyfus.

Gnothe_Seauton | 02-08-10 | 14:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

Met een beetje geluk wordt de brabander een uitservende soort!

grmbl | 02-08-10 | 14:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

ToetenNogBlazen | 02-08-10 | 14:05

Maak je geen zorgen, als jij oud bent heeft de huidige 50+ generatie ALLES al opgesoupeerd en valt er voor jou niets meer te halen. Vooral omdat onze pensioenfondsen straks de gaten in Zuid-Europa mogen gaan opvangen.

yurp | 02-08-10 | 14:39 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gnothe_Seauton | 02-08-10 | 15:08

Is net zoiets als het CDA verbod op het testen van pillen op feesten. Ja, het verbod kost waarschijnlijk ieder jaar een paar jonge doden maar stel je voor dat gedacht wordt dat we pilgebruik zouden gedogen!

yurp | 02-08-10 | 14:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

Valt me trouwens wel op dat rabiate anti-drugs menschen zich totaal onthouden van enig commentaar... Hoe vaak las ik bij een drugtopic wel niet dat alles volledig afgeschaft moets worden dat wiet voor losers, tokkies en paupers is (hai Thijsdoetraar) terwijl nu uit cijfers blijkt dat afschaffen van het gedoogbeleid leidt tot ergere problemen. Overlast is een trendwoord dat er voor zorgt dat iedereen die iets af en toe lastig of vervelend vindt meteen de gemeente aan haar kant ziet staan om direct te handelen en hun zeikerige bewoner aan zich te binden. Kinderen die buiten spelen veroorzaken overlast, mensen die even gauw een coffeeshop binnelopen en voor de deur een praatje maken met een bekende is ook ineens overlast. Een zichzelf respecterende shop heeft allang een mannetje voor de deur die foutparkeerders wegstuurt en mensen die te lang blijven kwekken naar binnen of naar huis stuurt alles om "overlast" tegen te gaan. Maar ja, net wat ik zeg zelfs van spelende kinderen of zogenaamde hangouderen heeft men ook al snel overlast....

vraagtekentje | 02-08-10 | 14:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat ik vreemd vind is de melding in de krantjes, die wij hier in Roosendaal kregen, dat er 12 legale en 15 illegale coffeeshops zijn. Welke hebben ze nu gesloten de legale of de illegale??? En hoe de hel kunnen ze glashard zeggen dat er illegale coffeeshops zijn?? Hoe krijgen ze dat voor elkaar?? Ik kan mezelf nog niet eens onder een boete voor te hard rijden lullen, maar er zijn wel tig illegale coffeshops, sommige die al jaren bestaan.
Overigens zijn de coffeeshops onder de naam coffeeshop niet meer toegestaan, heten ze nu ineens theehuis. Mmmm... zouden ze daar alleen thee serveren?? Het is gewoon een hoop gezeik. Zet gewoon een grote tent neer op de grens, de grensposten zijn toch practisch verlaten, en laat daar alle drugs touristen hun shit daar halen en dan de coffeeshops, de legale dan tenminste, weer open zodat volwassen mensen weer hun gang kunnen gaan en er tenminste nog iets van belasting binnenkomt over de verkochte drugs.

Erwin_k | 02-08-10 | 14:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Feitelijk is deze hele discussie overbodig. De overheid (d.w.z. de samenleving) heeft helemaal niet het recht zich te bemoeien met wat voor substanties een volwassen burger tot zich neemt. Punt.

Kelele Nyingi | 02-08-10 | 14:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ja klopt zelfs de bakker doet er aan mee, die probeerde me laatst bossche bolletjes aan te smeren.

Dhr. Peesvlees | 02-08-10 | 14:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

ALs drugs nou eens gelegaliseerd wordt dan stijgt de koopkracht en de economie groeit!

Steuntrekker | 02-08-10 | 15:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jezus van Nazareth | 02-08-10 | 14:58

Helemaal mee eens. Zelf drink ik nooit (heb het niet zo op haarddrugs), maar een jointje in het weekend, ach waarom niet, hoe onschuldig wil je het hebben?
Van mij heeft verder niemand last, maar als ik in het weekend zie wat er allemaal gebeurt na gebruik van hard drugs (alcohol, coke), dan hou ik wel eens m'n hart vast.
Niemand heeft mij ooit een degelijk antwoord kunnen geven waarom alcohol wel mag en een jointje niet. Wel hoor je vaak van die dooddoeners dat harddrugsverslaafden begonnen zijn met jointjes. Dat is feitelijk niet waar, wat wel waar is, is dat (enorm veel) cokeverslaafden ook een alcoholprobleem hebben.

Ironisch Naakthuisje | 02-08-10 | 15:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nou Sorry voor de regering maar wat zitten ze fout.
Ik ben zelf in roosendaal en omgeving op gegroeied en dat kinderen overstappen op hard drugs is een leugen.
OMdat de coffeeshops nu gesloten zijn is het makelijker voor de politie om de mensen er onderuit te pikken.
En ik heb zelf in roosendaal jaren lang hard drugs gebruikt met heel veel vrienden. Dus dat de jeugd overstapt op harddrugs is een leugen.

HET IS ALTIJD AL ZO GEWEEST EN ZAL ALTIJD ZO BLIJVEN

gazlufc | 02-08-10 | 15:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nee echt? Goh, dat hadden we niet gedacht zeg.....

SantaX | 02-08-10 | 15:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Ironisch Naakthuisje | 02-08-10 | 16:23

En iedere alcoholverslaafde is begonnen met één biertje op zaterdagavond. Voor de gezelligheid.

Kelele Nyingi | 02-08-10 | 15:36 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ironisch Naakthuisje | 02-08-10 | 16:23

Ach causaliteit is natuurlijk lastig voor veel rabiate anti-drugs mensen. Het feit dat mensen een jointje hebben gerookt voordat ze ooit harddrugs hebben gebruikt zegt natuurlijk helemaal niet dat mensen harddrugs gaan gebruiken door dat jointje. Ik kan bijvoorbeeld ook zeggen dat het merendeel van degenen die heroine gebruikt begonnen is met het drinken van moedermelk. Zegt dat iets? Natuurlijk niet.

yurp | 02-08-10 | 16:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Ironisch Naakthuisje

http://www.imdb.com/title/tt1039647/

Hierin worden genoeg redenen gegeven voor de illegali- en criminalisering van cannabis. Als je wilt weten waarom alcohol 'mag' en groene blaadjes niet.

GuliYen | 02-08-10 | 20:17 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

Een obees kind een maagband geven, geweldig idee!:

Column

Rita Verdonk

Burgers hebben recht op een betrouwbare en transparante overheid. Dat geldt niet alleen vandaag en...
meer >

Files

0 / 0 km

meer files

Weer

-18 ºC

meer weer