*

Een derde wereldbevolking is christen

Naast 500 miljoen atheïsten zijn er ongeveer 2,8 miljard mensen op aarde christen. Dat betekent dat bijna een derde van alle wereldbewoners een volgeling van Jezus Christus is, zo heeft het vooraanstaande Amerikaanse onderzoeksinstituut Pew Research Center berekend.

Een eeuw geleden was ook ongeveer een derde van de wereldbevolking christen, maar toen woonden twee derde van hen in Europa. Nu zijn de Verenigde Staten, Brazilië en Mexico de landen met de meeste christenen. In Europa kent Rusland de meeste christenen.

De helft van de christenen behoort tot de Rooms-Katholieke Kerk. Van alle christenen is 36,7 procent aangesloten bij protestantse kerken en bij orthodoxe kerken 11,9 procent. Pew Research Center heeft voor zijn onderzoek ongeveer 2400 bronnen gebruikt, waaronder bevolkingsonderzoeken.

M. van Berkel | 20-12-11 | 07:59 | 89 reacties
Print Email PDF

Relevant

'Ongelovige' punkrockers kaalgeschoren
Foutje stuurt gelovigen naar pornosite

Reacties

In Europa kent Rusland de meeste christenen?... lekker duidelijk? Maar de atheïsten hebben nog een beste opmars te gaan helaas..

sheller | 20-12-11 | 08:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dat houdt dus in dat 500 miljoen mensen hun gezonde verstand gebruiken en 2.8 miljard mensen geloven in sprookjes. Ik hoor gelukkig bij de minderheid...

Bamboo | 20-12-11 | 08:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

De vraag is hoe ze het onderzoek hebben gedaan en welke criteria, ik geloof er niks van dan er zoveel christenen zijn. Ik denk dat de groep echte gelovige klein is (matteus7vers13 Gaat in door de enge poort, want wijd is [de poort] en breed de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die daardoor ingaan; want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden.)

Jezusisheer | 20-12-11 | 08:19 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nog te veel, hopelijk met een jaar of 5 is dat minder..

marcc85 | 20-12-11 | 08:21 | Misbruik melden
Meld misbruik

oorlog hier, honger daar, economische problemen hier, burger moorden daar en met z'n alle blijven geloven dat er iemand is die dit wil, tuurlijk....... alle gelovige hebben of een hersenbloeding gehad of zijn gehersenspoeld....

geheelonthouder | 20-12-11 | 08:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Jezusisheer | 20-12-11 | 08:19 | Misbruik melden Meld misbruik
Misschien dat deze vertalling uit mijn bijbel voor de ongelovigen wat duidelijker is :
Matteus 7:13 Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar vele door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.

Maar ik denk dat dat meer te maken heeft met welk geloof je te maken hebt. Katholiek, protestants etc. want voor katholieken zouden protestanten niet door die poort kunnen en andersom. Dus het is dan maar net hoe je het opvat.

Jetfiree | 20-12-11 | 08:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

@geheelonthouder | 20-12-11 | 08:34 | Misbruik melden Meld misbruik
Of je hebt geen benul waar je het over hebt. Ook een optie. :)

Jetfiree | 20-12-11 | 08:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Jetfiree:
En jij wel natuurlijk want jij was erbij toen dat boek geschreven werd. Bewijs? Nee joh, niet nodig. Gewoon geloven wat een stel idioten paar duizend jaar geleden hebben geschreven..

marcc85 | 20-12-11 | 08:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

@marcc85 | 20-12-11 | 08:45 | Misbruik melden Meld misbruik
Ja. Wat jij wilt :)

Jetfiree | 20-12-11 | 08:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nee wat je ouders hebben gewilt. Als je namelijk uit mijn ouderlijk huis zou komen en "vrij" zou zijn opgevoedt, had je er ook zo tegenaan gekeken.

marcc85 | 20-12-11 | 08:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Jetfire

Was je in het oosten geboren dan was je moslim. Was je in Nieuw Zeeland geboren, grote kans dat je misschien wel aborginal was geweest of joods, of hindoe of boeddhist..
Moet ik doorgaan?

marcc85 | 20-12-11 | 08:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

@marcc85 | 20-12-11 | 08:50 | Misbruik melden Meld misbruik
Mijn ouders zijn niet gelovig dus daar gaat heel je punt. :)
Je bepaald zelf in je leven wat je doet, waar je gaat, wat je gelooft, en waar jij je voor openstelt. Tuurlijk zijn er invloeden van buitenaf. Maar ook daarmee bepaal jij wat je doet.

Jetfiree | 20-12-11 | 08:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

Wat een gezeur over stomme religie, het wordt zo langzamerhand tijd voor een kosmische gebeurtenis, voordat we écht een keer gaan nadenken.

Mick64 | 20-12-11 | 09:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik geloof er niks van. Waar zijn deze cijfers op gebaseerd? Dat er in de genoemde landen veel christelijken zijn is waar. Maar in alle landen lopen de kerken leeg. Wanneer ben je christelijk? Ik ben gedoopt.. als katholiek? Ik vind mij zelf atheïst? Word ik mee gerekend als christelijk.. vragen vragen....

Watutsi | 20-12-11 | 09:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Dat moeten jullie, gelovigen, lekker zelf weten. Maar de eerste de beste 'gelovige', die probeert mij zijn geloof, principes daaruit of daaruit voortvloeiende moraal op te leggen, kan wat mij betreft op zeer pijnlijke wijze het tijdelijke voor het vermeende eeuwige verwisselen. Pas dat geloof van je maar lekker toe in je eigen leven en verheug je op je "redding". Ja, ja, je bent héél bijzonder, hoor... En ook véél beter dan andere mensen. Maar uiteindelijk is je uit je mening (meer is het niet) voortvloeiende superioriteitsgevoel niet meer dan een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Je bent eigenlijk gewoon geestelijk gehandicapt. En geestelijk gestoorden, die een gevaar vormen voor anderen (en door aan je geloof gevolgen voor anderen te verbinden voldoe je wat mij betreft aan dat criterium), dienen te worden opgesloten en behandeld. Mafketels.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 09:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Watutsi | 20-12-11 | 09:11
Zolang jij je niet hebt laten uitschrijven uit de kerkelijke registers, sta je als katholiek te boek en wordt je dus in dit onderzoek meegerekend.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 09:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 08:54
Precies. JIJ bepaalt wat je gelooft en wat je ermee doet. Het gaat allemaal van jou uit. Het is niet een feitelijke waarheid, die je niet kunt ontkennen, maar een keuze om een verhaal - ondanks gebrek aan enig bewijs - voor 'waar' aan te nemen. Geloof is op niets anders gebaseerd dan zichzelf. En zodra je van je geloof overtuigd bent, bekijk je alles door de bril van die overtuiging en zie je dus ook in alles een bevestiging van je overtuiging. Ongeacht welke overtuiging. Overtuigingen hebben een zelfbevestigend karakter, waardoor het ook heel moeilijk is, er afstand van te nemen. Jouw geloof is net zoveel waard als dat van iemand, die ervan overtuigd is, dat de maan van groene kaas gemaakt is: niets.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 09:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Kelele Nyingi | 20-12-11 | 09:18 | Misbruik melden Meld misbruik.
Waarom zouden wij als gelovigen niets aan jou mogen melden want dan zou jij op zeer pijnlijke etc. maar ben je wel bezig met jouw mening er even in te drukken?
Kansloos. Als ik jouw keus om niet te geloven respecteer, is dat dan zo moeilijk om de keus om te geloven, de wil om te geloven, ook te respecteren.
Zielig mannetje/vrouwtje.

Jetfiree | 20-12-11 | 09:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 09:20 | Misbruik melden

Damn. Sta ik dus te boek als christen. Ben ik mooi klaar mee...

Watutsi | 20-12-11 | 09:26 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jezusisheer | 20-12-11 | 08:19 |
Neem een zaklantaarn mee, het kon wel eens donker zijn daro!

Pleasetomeetyou | 20-12-11 | 09:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Kelele Nyingi:

Ook al ben ik het eens met je punt, het had ook iets anders gebracht kunnen worden. Niks tegen op Jetfiree maar hij heeft toch wel een punt.
Ook al denken we er anders over, als hij steun en toeverlaat in het geloof kan vinden dan is dat mooi en mag je het hem niet ontnemen.
Ook al begrijpen wij het niet :p

marcc85 | 20-12-11 | 09:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

@marcc85
Ontnemen zal hij/zij dat zeker niet.
Ondanks dat ik zijn/haar keuze om niet te geloven respecteer, hect ik totaal geen waarde aan zijn/haar mening over het geloof.
Overigens snap ik dat als je zo nu en dan gestalkt word door Jehova-getuigen dat je dan pissed-off word. Maar zelfs in het geloof is daar verdeeldheid over. ( over Jehova-getuigen. ) Kelele Nyingi, doe wat je niet laten kan.. Maar respecteer ook keuzes van anderen mensen.

Jetfiree | 20-12-11 | 09:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

gooit h naar boven*

Jetfiree | 20-12-11 | 09:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 09:25
"Dat moeten jullie, gelovigen, lekker zelf weten", is de eerste zin in de reactie waarop jij reageert. Hoe kom je er dan bij, dat ik jouw keuze om te geloven wat jij wilt niet zou respecteren?? Dat dit respect zich niet uitstrekt tot het geloof van jouw keuze inhoudelijk, doet daar niets aan af.
.
En welke mening druk ik er dan even in? Ik dring jou geen geloof op; ik laat jou jouw geloof, maar wens daar verder op geen enkele wijze mee geconfronteerd te worden. Zo moeilijk is dat niet. Maar jij lijdt kennelijk aan dezelfde kortzichtigheid, die veel religieuzen vertonen, namelijk dat jij meent dat ik jou mijn mening opdring als ik weiger mij jouw mening te laten opdringen.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:04 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Watutsi | 20-12-11 | 09:26
Ik voel met je mee. ;-)

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

"Pas dat geloof van je maar lekker toe in je eigen leven en verheug je op je "redding". Ja, ja, je bent héél bijzonder, hoor... En ook véél beter dan andere mensen. Maar uiteindelijk is je uit je mening (meer is het niet) voortvloeiende superioriteitsgevoel niet meer dan een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Je bent eigenlijk gewoon geestelijk gehandicapt. En geestelijk gestoorden, die een gevaar vormen voor anderen (en door aan je geloof gevolgen voor anderen te verbinden voldoe je wat mij betreft aan dat criterium), dienen te worden opgesloten en behandeld. Mafketels."

Is niet jouw mening die even heel duidelijk kwijt wilt? Die je even duidelijk "in aan het drukken" bent. als je simpel weg mijn keus om te geloven had gerespecteerd had je het bij moet je lekker zelf weten gelaten.
Maar toch probeer jij daarna even jouw gelijk te bewijzen wat tegenspreekt op je eerder punt.

Jetfiree | 20-12-11 | 10:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ marcc85 | 20-12-11 | 09:44
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen, als mensen geloven en het kan me niets schelen wat. En iedereen heeft het recht ZELF te leven naar zijn eigen geloof. Dat zijn, in mijn optiek, democratische rechten waaraan niet getornd mag worden. Maar verder gaat het niet, wat mij betreft. En ik heb geen enkel respect voor religies. Ik beschouw het als een symptoom van de menselijke achterlijkheid. Religies zijn voor mensen, die zich verzetten tegen de persroonlijke verantwoordelijkheid, die samengaat met het menselijk bewustzijn, dat ons noopt keuzes te maken en de gevolgen daarvan te accepteren. Religieuzen verlangen terug naar de staat van ontwikkeling van voor de bewustwording en beschouwen de bewustwording (en dus het bewust zijn) als iets slechts (zie bijv. het christelijke verhaal van de zondeval). Religies zijn de sublimatie van de angst, de afkeer en de afwijzing van die stap in de menselijke evolutie en het verlangen naar de staat van onbewust zijn, die 'het paradijs' wordt genoemd, omdat we toen slechts 'waren' zonder ons om alle aspecten van het leven zorgen te maken. Religieuzen zijn daarmee mensen, die een afkeer hebben van hoe ze zijn en die in hun zelfvernietigingsdrang iedereen willen meenemen. Niet voor niets zijn het steevast religieuzen, die welhaast met een lustvol verlangen in allerlei gebeurtenissen, natuurlijk of door de mens veroorzaakt of gemaakt, de opmaat van armageddon zien, zodat ze eindelijk dit vreselijke leven kunnen verlaten en rust kunnen vinden.
.
Ik heb daar TOTAAL geen respect voor! De bewustwording van de mens is een stadium in onze evolutie. Als de God bestaat en Hij volmaakt is en almachtig en weet ik wat allemaal, MOET dat de bedoeling zijn. Religie is daarmee dus ook nog eens godslasterlijk, omdat het die door de God bedoelde ontwikkeling tot iets slechts maakt. Het is dus gebrek aan vertrouwen in de bedoeling van de God. En om dat uit naam van de God daar tegenin te gaan, is wel het toppunt.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 10:08
Tja, dit is een reactieforum, waar mensen worden uitgenodigd hun mening te geven. Wat is daar mis mee? Jij geeft toch ook jouw mening hier? Als het poneren van een mening hier per definitie het opdringen daarvan is, doen jij en alle anderen dat dus ook. Onzin, natuurlijk!

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:20 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Kelele Nyingi:

Als anderen daar anders tegenaan kijken, laat ze dan gewoon in hun eigen wereld leven. Leef hoe je wilt leven en laat andere leven. Je mening is nu wel duidelijk naar voren gekomen, echter wordt het af en toe vrij persoonlijk/op de man af geformuleerd. Ik kan me voorstellen dat dit mensen tegen de borst stuit.

Mensen verdedigen zich alleen tegen je rigoreuze uitspraken (ik ken ook een paar deftige woorden) :D

marcc85 | 20-12-11 | 10:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Een ''Amerikaanse onderzoeksinstituut'', pffff
*
Het woord ''Amerika'' verklaar al veel omtrent, betrouwbaarheid van gegevens. Wel is het zo dat de volgelingen van Jezus Christus de meeste en de grootste massa moorden op hun naam hebben staan.
*

MrSpiritus001 | 20-12-11 | 10:25 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ marcc85 | 20-12-11 | 10:23
Zolang christenen en andere religieuzen proberen hun geloof aan mij op te dringen, zal ik mij op deze manier tegen hen afzetten. Nemen gelovigen daar aanstoot aan, moeten zij maar zorgen dat hun geloof niet meer op die manier ter discussie staat.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:34 |
Ik zie hier alleen 1 iemand die een mening aan anderen probeert op te dringen en dat ben jij.
Altijd met hetzelfde verhaal komen van dat religieuzen proberen hun mening op te dringen aan anderen.
Ik durf te wedden dat jij dit nooit hebt meegemaakt, of misschien 1 keer en de rest heeft van horen zeggen.
Het zijn vaak dit soort mensen die het hardst schreeuwen in dit soort gevallen.
Ik ben opgegroeid tussen gelovigen en kan op 1 hand tellen hoeveel van ze hun mening probeert op te dringen aan anderen.
Zelfs de Jehova's zijn niet zo erg als men ze wilt laten blijken.
.
Dus alsjeblieft, hou daar nou mee eens op, want jij doet hier precies hetzelfde als wat jij die gelovigen de hele tijd van verwijt. En soms ga je zelfs verder.

no_name888 | 20-12-11 | 10:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Kelele Nyingi.
Kortom jij vraagt met rust te worden gelaten voor jouw keus. Maar je moet alsnog wel even duidelijk maken wat jij van de keus van een ander vind.
Nogal kortzichtig van je.
Overigens maakt het achterlijk noemen van mensen die staan waar zij in geloven jouw geen beter persoon. En daar heb ik dan ook dus geen respect voor. Vraag niet om iets wat je zelf ook niet kunt geven.

Jetfiree | 20-12-11 | 10:42 | Misbruik melden
Meld misbruik

die ergens voor staan*

Jetfiree | 20-12-11 | 10:44 | Misbruik melden
Meld misbruik

no_name888 | 20-12-11 | 10:41 | Misbruik melden

Mening opdringen kan in meerdere opzichten. Iets afkeuren is ook het opdringen van een mening. En dat is waar religieuzen zich vaak schuldig aan maken.

Watutsi | 20-12-11 | 10:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:05 | Misbruik melden

Bedankt voor je medeleven. Leven wordt er op deze manier niet gemakkelijker op..

Watutsi | 20-12-11 | 10:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ no_name888 | 20-12-11 | 10:41
Je kent mij niet, dus matig je niet aan, te weten wat ik wel en niet heb meegemaakt in mijn leven.
.
En wie zijn dan de mensen, die stemmen op christelijke partijen in de politiek? Of is dat in jouw optiek niet een manier om hun geloof op te dringen? Ja, dat geldt ook voor andere geloven, zoals het socialisme, het liberalisme en het nationalisme, maar dit artikel gaat over religie, zodoende. Zodra religieuzen hun geloof beperken tot hun eigen privéleven, zul je mij er niet meer over horen.
.
Als ik in jouw optiek te ver ga, geef je maar een inhoudelijke reactie.
.
.
Waar komt toch die toegeeflijkheid vandaan naar mensen, die op basis van NIETS de wereld vorm willen geven? Mensen die zeggen te zijn ontvoerd door buitenaardse wezens of die beweren dat zij zelf een profeet zijn, worden meewarig bekeken, maar mensen die een religie geloven, moeten met respect worden behandeld?? Waarop is die selectieve bejegening gebaseerd? Op massaliteit? Op het feit, dat ze er zelf een boekje over geschreven hebben?

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Watutsi | 20-12-11 | 10:50 | Misbruik melden Meld misbruik
Dat is waar ieder in de wereld zich schuldig aan maakt.

Jetfiree | 20-12-11 | 10:52 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Kelele

Ze hebben wel gelijk.. Ook al zie jij dit anders. Je dringt je eigen mening wel op en ik heb anderen nog niet gezien die dat bij jou proberen.
Je hebt je conclusie al vrij snel klaar voordat er ook maar iets tegen je is gezegd hierover. Idd wel wat kortzichtig ook al ben ik het wel met je eens.
Je zult het toch op een andere manier moeten brengen, anders kun je deze reacties verwachten.

marcc85 | 20-12-11 | 10:53 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jetfiree | 20-12-11 | 10:52 | Misbruik melden

Iedereen.. Maar het zijn toch voornamelijk religieuzen die elke ander vorm van leven afkeuren bij een ieder ander. Lijkt me dat niemand dat hoef te ontkennen. En dat is dus ook je mening opdringen.

Watutsi | 20-12-11 | 10:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 10:42
'mensen die staan waar zij in geloven'?? Met andere woorden: het maakt niet uit waarin je gelooft, al is het evidente onzin, als iemand er maar voor staat, moet je dat respecteren?? Dan verwacht ik ook geen negatief commentaar meer op moslims, Wilders, Hitler, Kim Jong-il. Je kunt lullen wat je wilt, maar die mensen staan voor wat ze geloven. Kennelijk is dat heilig en verdient dat respect.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 10:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ no_name888 | 20-12-11 | 10:41
Je kent mij niet, dus matig je niet aan, te weten wat ik wel en niet heb meegemaakt in mijn leven.
.
En wie zijn dan de mensen, die stemmen op christelijke partijen in de politiek? Of is dat in jouw optiek niet een manier om hun geloof op te dringen? Ja, dat geldt ook voor andere geloven, zoals het socialisme, het liberalisme en het nationalisme, maar dit artikel gaat over religie, zodoende. Zodra religieuzen hun geloof beperken tot hun eigen privéleven, zul je mij er niet meer over horen.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 11:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

Waar komt toch die toegeeflijkheid vandaan naar mensen, die op basis van NIETS de wereld vorm willen geven? Mensen die zeggen te zijn ontvoerd door buitenaardse wezens of die beweren dat zij zelf een profeet zijn, worden meewarig bekeken en bespot, maar mensen die een religie geloven, moeten met respect worden behandeld?? Waarop is die selectieve bejegening gebaseerd? Op massaliteit? Op het feit, dat ze er zelf een verhaaltje over geschreven hebben, wat ze vervolgens als 'bewijs' voor hun geloof aanvoeren?

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 11:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Watutsi
Nogmaals, dat is waar heel de wereld zich schuldig aan maakt. Al is het niet om een manier van leven dan wel om een manier van denken.
Ieder keurt wel iets af. Alleen is er nog een verschil tussen iets afkeuren en denken moet hij zelf weten. Of even laten weten dat je het er niet mee eens bent ( Kelele. ). Ik ben het met je eens dat er religieuzen zijn die dat doen. En dan met name op sexueel gebied in reclames. Maar dat betekent niet dat iedere gelovig zijn mening zo uit. Dat is weer eens alles over 1 kam scheren.

Jetfiree | 20-12-11 | 11:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Kelele
Lekker makkelijk he, om alles over 1 kam te scheren?
Je hebt je mening klaar staan, het zit blijkbaar wel heel diep bij je.

Jetfiree | 20-12-11 | 11:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jetfiree | 20-12-11 | 11:08 | Misbruik melden

Ik zou zeker niet iedereen over 1 kamp scheren. En natuurlijk oordeelt iedereen over iedereen. Het publiekelijk afkeuren irriteer ik mij aan. Het boycotten van mensen om hun overtuiging.
.
Iedereen moet geloven wat hij/zij wil. Maar hou het voor jezelf.
Ik wilde alleen het punt maken, dat een mening opdringen niet altijd hoeft te zijn in de vorm van het verkondigen van een overtuiging. Maar afwijzen van iemand anders zijn of haar levenswijze is ook opdringen.

Watutsi | 20-12-11 | 11:18 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Watutsi
Oké duidelijk wat je punt dan was, en ook duidelijk dat ik het daarmee met je eens ben.

-Het publiekelijk afkeuren en boycotten is dan juist een vorm van over 1 kam scheren. Zo zou je het kunnen zien bij supporters van voetbalclubs, geloven en politieke instantie´s. hou het lekker voor je ( niet richting jou bedoelt overigens. ) Tuurlijk is zo nu en dan een discussie de moeite waard maar dan wel met iemand die bereid is om dingen van beide kanten te bekijken en niet met iemand die voet bij stuk houd om maar te kunnen bewijzen dat ( in dit geval ) geloof niet "normaal" is want dan ben je achterlijk.

Jetfiree | 20-12-11 | 11:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree
Mijn kritiek richt zich tegen gelovigen, die hun geloof opdringen. Daartoe reken ik iedere gelovige, die door zijn doen of laten in de breedste zin tracht, zijn geloof, eveneens in de breedste zin, aan anderen op te leggen, zelfs wanneer dat zich beperkt tot het stemmen op een christelijke partij. Als jij jezelf tot de groep gelovigen rekent, die niet zijn geloof aan anderen opdringt, hoef je je wat dat betreft dan ook niet aangesproken te voelen.
.
Wat betreft mijn mening over religies in het algemeen; dat is niet meer dan dat: mijn mening. Dat je daarop reageert zoals je doet, zegt mij dat je er inhoudelijk geen verweer tegen hebt. En dat begrijp ik ook. Diep in je hart weet je vast wel hoe onzinnig het is, te geloven in een religie, maar voel je je ook niet in staat, je religie de rug toe te keren. Dat heeft met het zelfbevestigende karakter te maken, dat alle overtuigingen gemeen hebben. Sterkte daarmee.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 11:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jetfiree | 20-12-11 | 11:22 | Misbruik melden

Het achterlijk vinden van gelovigen is ook een overtuiging ;-). Ik ben in voor elke discussie, maar hier op SN is dat moeilijk want je hebt al snel een stempel als je het ergens niet mee eens bent.

Watutsi | 20-12-11 | 11:24 | Misbruik melden
Meld misbruik

Watutsi | 20-12-11 | 11:24 | Misbruik melden Meld misbruik
Hier op SN is het sowieso nogal lastig omdat er genoeg zijn die zo´n discussie dus niet in kunnen gaan op een normale manier.
Het achterlijk vinden is een overtuiging overigens is het zeggen dat iemand achterlijk is dat dan in mijn ogen weer niet. ("Je bent eigenlijk gewoon geestelijk gehandicapt. En geestelijk gestoord."-Kelele). Dit geeft blijkt van een diepere aard. en een diepere haat. en om met zon voorgevoel een normale discussie in te gaan.. nee, bij voorbaat al duidelijk dat dat het niet ging worden haha.

Jetfiree | 20-12-11 | 11:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jetfiree | 20-12-11 | 11:28 | Misbruik melden

Elke gek zijn gebrek. meestal ben ik het met Kelele eens. Misschien was de uitvoering van zijn verklaring niet zo subtiel, maar begrijp zijn gemaakte punt wel.
.
Haat komt ook ergens uit voort ;-)

Watutsi | 20-12-11 | 11:43 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree
Mijn kritiek richt zich tegen gelovigen, die hun geloof opdringen. Daartoe reken ik iedere gelovige, die door zijn doen of laten in de breedste zin tracht zijn geloof, eveneens in de breedste zin, aan anderen op te leggen, zelfs wanneer dat zich beperkt tot het stemmen op een christelijke partij. Als jij jezelf tot de groep gelovigen rekent, die niet zijn geloof aan anderen opdringt, hoef je je wat dat betreft dan ook niet aangesproken te voelen.
.
Wat betreft mijn mening over religies in het algemeen; dat is niet meer dan dat: mijn mening. Dat je daarop reageert zoals je doet, zegt mij dat je er inhoudelijk geen verweer tegen hebt. En dat begrijp ik ook. Diep in je hart weet je vast wel hoe onzinnig het is, te geloven in een religie, maar voel je je ook niet in staat, je religie de rug toe te keren. Dat heeft met het zelfbevestigende karakter te maken, dat alle overtuigingen gemeen hebben. Sterkte daarmee.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 11:57 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree
Mijn kritiek richt zich tegen gelovigen, die hun geloof opdringen. Daartoe reken ik iedere gelovige, die door zijn doen of laten in de breedste zin tracht, zijn geloof, eveneens in de breedste zin, aan anderen op te leggen, zelfs wanneer dat zich beperkt tot het stemmen op een christelijke partij. Als jij jezelf tot de groep gelovigen rekent, die niet zijn geloof aan anderen opdringt, hoef je je wat dat betreft dan ook niet aangesproken te voelen.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 11:59 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree
Wat betreft mijn mening over religies en religieuzen in het algemeen; dat is niet meer dan dat: mijn mening. Dat je daarop reageert zoals je doet, zegt mij dat je er inhoudelijk geen verweer tegen hebt. En dat begrijp ik ook. Je begrijpt vast wel hoe onzinnig het is, te geloven in een religie, maar je voelt je wellicht ook niet in staat je religie de rug toe te keren. Dat heeft met het zelfbevestigende karakter te maken, dat alle overtuigingen gemeen hebben. Sterkte daarmee.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 12:01 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 11:28
Mensen die in waandenkbeelden geloven, noemen we 'geestelijk gestoord'. Kan er niks anders van maken.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 12:02 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Watutsi | 20-12-11 | 11:43
Subtiliteit jegens mensen, die geloven in waandenkbeelden, wordt door hen altijd opgevat als een vorm van aanmoediging. Ik vind dat je zulks niet moet aanmoedigen, dus ik ben er heel duidelijk in.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 12:05 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ach Kelele waarom zou ik inhoudelijk tegen je ingaan als jij bij voorbaat al laat zien een standvastige mening te hebben. Dat is nou een discussie die geen zn heeft.
Ieder zo zijn eigen leven. Vraag je respect voor jou mening en manier van leven, geef dat dan ook aan de ander. :)

Jetfiree | 20-12-11 | 12:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Kelele
Overigens zit je net zelf no_name af te snaauwen dat deze niet weet wat jouw situatie is, waarna je wel denkt te weten in wat voor situatie ik zou zitten.
Voor jou is geloven in een religie niet goed. Overigens is er nog een verschil tussen geloof en religie maarja dat doet er nu niet toe.
Maar waarom zou ik uberhaupt mijn rug naar mijn geloof toe keren, als ik prettig leef in mijn geloof. Respect voor de ander Kelele.

Jetfiree | 20-12-11 | 12:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 12:05 | Misbruik melden

Hahaha oke. Ben ik met je eens.. . Maar ben te aardig van mezelf om zo tegen mensen te doen ;-p

Watutsi | 20-12-11 | 12:17 | Misbruik melden
Meld misbruik

Een mooi blok tegen islam. Dat vind ik wel aardig van christenen, op het moment dat die aanhangers van de doodscultus gaan lopen rommelen keren er genoeg niet de wang toe. Voor velen is het atheïsme verworden tot een manier om te zeggen dat je gelovigen respecteert. Wel dat doe ik dus niet, want waarom de act van geloven respecteren? Berust op foute logica en een uiterst subjectieve waarneming ondersteund door massahysterie tot waarheid lanceren, en daar heb ik geen respect voor. Voor een mens die gelooft kan ik ondanks het kinderachtige nodig hebben van een interfererende god respect opbrengen, maar voor het geloven zélf niet. Ik zeg ook niet dat ik iemand respecteer als hij moet schijten, al kan iedereen het directe product daar wel van zien. Of ruiken.

Antonin | 20-12-11 | 12:23 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 12:05

Als ik je posts even doorlees, dan vind jij gelovige mensen/geloof:
- geestelijk gehandicapt
- narcistische mensen met superioriteitsgevoel
- geestelijk gestoord
- een symptoom van menselijke achterlijkheid
Je hebt dus totaal geen respect voor alles wat met religie te maken heeft, dat is erg jammer. Je begrijpt blijkbaar niet dat andere mensen (zoals ik) zich daarmee geschoffeerd voelen. Wie van alle reaguurders dringt hier nu echt een geloofsovertuiging op aan anderen? Volgens mij ben jij dat. Aan atheïsme heb ik zelf geen boodschap, wat ik er verder van vind hou ik vanwege fatsoensnormen voor me.
Je hebt blijkbaar veel frustraties over het instituut Kerk, en daar kan ik me wel in vinden ('religieuze' oorlogen, kruistocht, inquisitie, kindermisbruik). Toch raad ik je aan om eens de Bijbel open te slaan, wat mij betreft zonder naar de Kerk te gaan. Misschien kom je dan op andere gedachten, of normen en waarden.

Bulle Bas | 20-12-11 | 12:54 | Misbruik melden
Meld misbruik

als de Moslims echt eng gaan doen zijn de christenen een mooie buffer voor ons atheïsten..;-)

Vindoe | 20-12-11 | 13:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

Religie is kwaadaardig, en dient te worden uitgebannen. RIP Christopher Hitchens, wat mis ik jou in deze barre tijden!

AndersonSilva | 20-12-11 | 13:07 | Misbruik melden
Meld misbruik

@Vindoe

Wat een statement, een echte anti-theist zou dit nooit zeggen!

AndersonSilva | 20-12-11 | 13:08 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree | 20-12-11 | 12:06
Ik vraag geen respect voor mijn mening. Je vindt er maar van wat je wilt. En als je de behoefte hebt, dat kenbaar te maken, ga je je gang maar. Ik eis wel respect voor mijn persoonlijke levenssfeer in die zin, dat ik op geen enkele wijze principes of moraal vanuit welke levensovertuiging dan ook wens opgelegd te krijgen.
.
Nogmaals: ik respecteer jouw en ieders recht om te geloven wat je wilt. Maar mijn respect strekt zich nadrukkelijk niet uit tot het geloof van jouw keuze inhoudelijk. En als aanhangers van jouw geloof zich in de openbare ruimte roeren en trachten, via politieke en maatschappelijke activiteiten, beginselen of moraal van hun geloof aan mij op te leggen, steek ik van wal en ik doe dat in niet mis te verstane termen.
.
Er is inderdaad een verschil tussen geloof en religie. Een religie is wel een geloof, maar niet ieder geloof is een religie. Verder is dit van geen belang voor de discussie. Geloof in het socialisme is in mijn optiek net zo achterlijk als geloof in een religie.

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 13:38 | Misbruik melden
Meld misbruik

dus 2 derde is moslim, yuk!

teringtubbie | 20-12-11 | 14:28 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ teringtubbie | 20-12-11 | 14:28
En schaar jij de hindoes, boeddhisten, atheïsten, aanhangers van de scientology church, animisten, taoïsten, joden, sikhisten, confucianisten en jainisten onder islam of onder christendom?

Kelele Nyingi | 20-12-11 | 14:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

Onder welke noemer ze ook vallen: iedere gelovige is een potentiële psychopaat. Religie is niets anders dan een excuus een ander af te slachten & te verminken naar believen.
Het heelal is oneindig groot, hoe arrogant kun je zijn jezelf "het verkoren volk"te noemen? Of varkens in een ban te doen? Te achterlijk voor woorden. Alsof die oneindig grote godheid ook maar een scheet om deze wereld geeft. De bespottelijke arrogantie ten top.
En de islam staat qua achterlijkheid met stip op 1 (rondjes lopen om een steen in Mekka (...)). 99 maagden in het hiernamaals (er valt dan niks meer te neuken hoor jongens (je geest heeft geen piemol)).
Af en toe wens ik mezelf 25 IQ punten minder zodat ook ik alles voor zoete koek zou slikken en de achterlijkheid der dingen niet zou hoeven zien.

RobertJamesFischer | 20-12-11 | 16:03 | Misbruik melden
Meld misbruik

@ Jetfiree, zinloos, het geloof begint zo langzamerhand opnieuw de maatschappij te ketteren, het maakt allemaal niet uit welke religie je erbij pakt. Anyway, het heet niet voor niets : g e l o v e n, het "woord" verkondigt het zelf al. Ik hoef alleen maar naar de eerste atoom in m'n eigen lichaam te kijken, en dan weet ik dat wij ( plus dit minuscule bolletje Aarde ) een restproduct zijn van de kosmos. En hierover een discussie is zinloos, gelovigen "geloven" niet in beelden van de wetenschap, erger nog, ze willen hier van af.

Mick64 | 20-12-11 | 17:41 | Misbruik melden
Meld misbruik

Een derde wereldbevolking is/wordt pedo.

flierefluiter | 20-12-11 | 18:40 | Misbruik melden
Meld misbruik

vallen onder de atheisten ook agnosten?

potsenmakkert | 20-12-11 | 18:55 | Misbruik melden
Meld misbruik

Ik denk dat de groep echte gelovige klein is
Jezusisheer | 20-12-11 | 08:19 |
.
Yep, waarschijnlijk hoort u niet bij die groep.

Sanglier | 20-12-11 | 20:12 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

joekeldoekel | 21-12-11 | 07:51 | Misbruik melden
Meld misbruik

Zeg kan deze discussie niet dicht?

Saibobby | 21-12-11 | 00:32 | Misbruik melden
Meld misbruik

Lijkt wel of ik niet mag reageren?

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:06 | Misbruik melden
Meld misbruik

En het is zo..

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:09 | Misbruik melden
Meld misbruik

ahh de redactie mag iets uitmaken... haha faalheid

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:11 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nieuwe gewaarwording; je reactie niet kunnen plaatsen..

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:16 | Misbruik melden
Meld misbruik

Kelele is onschendbaar..!

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:22 | Misbruik melden
Meld misbruik

Jezus is dood (online)

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:31 | Misbruik melden
Meld misbruik

test test; Ishua, amen..

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:34 | Misbruik melden
Meld misbruik

test test; Ishua, amen..

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:35 | Misbruik melden
Meld misbruik

In alle comments van zojuist probeer ik mijn verhaal te plempen; wordt niet weergegeven, vage heid het is...

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:45 | Misbruik melden
Meld misbruik

In alle comments van zojuist probeer ik mijn verhaal te plempen; wordt niet weergegeven, vage heid het is...

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:46 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nog 1 keer dan:

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:47 | Misbruik melden
Meld misbruik

Nog 1 keer dan:

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:48 | Misbruik melden
Meld misbruik

Gelukkig worden dubbele post wel gelijk geaccepteerd..

Cabana Boy | 21-12-11 | 02:56 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

Cabana Boy | 21-12-11 | 07:50 | Misbruik melden
Meld misbruik

-weggejorist-

Cabana Boy | 21-12-11 | 07:50 | Misbruik melden
Meld misbruik
Bezig met verzenden!

Je bent niet ingelogd, klik hier om dat wel te doen: login.

Videos

Poll

Heeft u schulden?:

Column

Rita Verdonk

Menselijk gezien vind ik het een verstandige keuze van Job Cohen om afscheid te nemen als politiek...
meer >

Files

1 / 4 km

meer files

Weer

12 ºC

meer weer