*

… de Commanderij van Gruitrode…

NL'ers geven kasteel weg

Een Nederlands echtpaar geeft een Belgisch kasteel ter waarde van circa 2 miljoen euro weg voor een symbolisch bedrag van 1 euro. De gemeente wordt de nieuwe kasteelheer.

"We hebben geen kinderen en vinden dat zo'n prachtig kasteel aan onze dorpsgenoten behoort", zegt Cornelia ter Horst uit het Belgisch-Limburgse Meeuwen-Gruitrode. "Mijn man zegt altijd: alles in het leven is maar geleend."

Ereburgers

Het paar is in de 80 en woonde 8 jaar op de zogeheten Commanderij van Gruitrode, een kasteel van rond het jaar 1400. De gemeente is zeer blij met het gebaar en overweegt er horeca of appartementen in te maken. Als dank worden de Nederlanders deze zomer uitgeroepen tot ereburgers.

M. van Helvert | 22-05-12 | 11:14 | 31 reacties

Extra foto's

Reacties

Rare lui die limburgers...

Misschien kunnen ze er een leuke moskeet van maken.

Voortaan moeten ze dus voortdurend over hun schouders kijken en iedere zebrapad dubbelchecken...

Twee miljoen euro waard en er een euro voor krijgen, mooi gebaar in ieder geval!

Zijn ze zo rijk geworden door geen kinderen te nemen?

En weer...is onze wereld een stukje beter.

We hebben hier in Almere ook nog een hald afgebouwd kasteel die ze mogen hebben.

liesbeth5460 | 22-05-12 | 11:30 | Misbruik melden

Helemaal niet! In plaats van twee mensen die met zorg een kasteel bewoonden komen er nu barretjes of appartementjes in. Wat schiet de wereld daar nou mee op?

Dit is zeker een mooi gebaar.
Zo blijft het kasteel ook behouden voor de toekomst.

eloguent, sommige dingen moet je voelen, aanvoelen...is dat geen mooie zin:alles in deze wereld is geleend..?..sta daar eens bij stil, het levert geld op voor die gemeente...geld waar deze mensen niks meer aanhadden, het weg wilde geven, ''als een voor hun aangesteld doel''....eloguent, iets van veel waarde zomaar weggeven...het woord zomaar bestaat niet meer zo.
En alleen omdat ik dat woord ertussendoor hoor....vind ik dat onze wereld mooier word.
het tekent deze mensen enorm.

Nee tegen horeca en nee tegen appartementen.
.
Maak er een mooi museum van en zorg dat dit kasteel zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke staat behouden blijft.

Sommige mensen moeten tegen zichzelf beschermd worden.

A. De Bree | 22-05-12 | 11:50
Als het op een goede manier en zorgvuldig gedaan wordt levert het nog werkgelegenheid en inomsten op.
Een museum lijdt alleen maar verlies. Daarnaast kunnen er natuurlijk ook rondleidingen worden georganiseerd.

liesbeth5460 | 22-05-12 | 11:45 | Misbruik melden

Die mensen doen een goede daad. Maar vervolgens doet de gemeente er iets mee dat eeuwig zonde is. De wereld is dus minder mooi geworden.

En ja, alles in het leven is geleend, een veel gehoorde opvatting. Maar dat een kasteel of welk eigendom dan ook nooit intrinsiek van iemand wordt, betekent dat nog niet dat het in betere handen is bij de gemeente waar je woont.

Stel je voor: Je woont in een kasteel, je onderhoudt (aanname, maar op de foto ziet het er piekfijn uit) het goed. Na slechts een paar jaar wonen beluit je het weg te geven aan de gemeente.

Wat doet deze? Die gaat het commercieel uitnutten. HUH?!?!? De gemeente denkt duidelijk anders over de stelling dat alles slechts geleend is.

Ik ben alles behalve zakelijk, maar een appartement verhuren levert toch geld op voor de gemeente?....dus het geld gaat daarnaartoe, dat wilden deze mensen ook...en mischien wilden zij wel niks, en gaven ze het gewoon weg, onder het mom: je mag er mee doen wat je wilt.
ergens moet het geld naartoe, ...dat zal in elke, iedere situatie zo zijn, ...een goede daad verrichten , wist jij dat je daar pas rijk van wordt? Ik weet het wel, alleen in andere dingen...
Laat het bij de woorden:'' een goede daad verrichten'' eloguent...
Want het stuk wat jij erachteraan schrijft.....vind ik alweer iets te negatief.
En of de gemeente ook zo denkt?..wie zegt dat? jij?

liesbeth5460 | 22-05-12 | 12:41 | Misbruik melden

Staat in het artikel; dat er horeca of appartyementen in komen. Ik bedenk dus niks zelf.

Een goede daad is geld geven zodat er onderzoek gedaan kan wordne naar een ziekte of zo weet ik nog wel 200 dingen te noemen.

Een goede daad is NIET: Je huis weggeven zodat de gemeente er geld aan kan verdienen.

De gemeente gaat geld ''omzetten''...daar hebben veel mensen wat aan, mischien zelfs een hele gemeente, dat weet ik niet.
Jij doet het op jou manier, een ander op een andere manier, ik laat het bij: er word iets van veel waarde weggegeven, en dat vind ik mooi....weet je wat ik ook mooi vind?..dat jij normaal nogal ''een links en rechtsgaande beweging maakt,'' alleen nu niet.

horeca of appartementen in te maken ... ofwel cultuur barbaren in dat beligische gat

liesbeth5460 | 22-05-12 | 13:01 | Misbruik melden

Ik maak juist nooit links en rechtsgaande bewegingen. Ik blijf juist altijd bij mijn standpunt, ookal is dat standpunt hier niet populair.

Veel mensen leggen dan express of onbewust je argumenten verkeerd uit (stroman argumentatie) om je vervolgens met de argumenten, die je niet gebruikt hebt, om de oren te slaan. Als ik mezelf dan verduidelijk, of die onzin doorzie, ben ik ineens van mening aan het veranderen.

Wat een onzin is dat. Mijn klanten (de grote pensioenfondsen, Asset Managers en andere institutionele beleggers) menen juist een rotsvaste mening aan me te hebben, hoewel ze het niet altijd met me eens zijn. Maar goed, dat zijn dan ook professionals, heel anders dan de gemiddelde reaguurder op SN.......

Je laaste zin, is een veroordeling....had jij die ook bij robert m..?
het spijt me, jij hebt hier een moraal in, maar bij hem niet, had graag willen horen hoe erg je het vond, wat hij gedaan had, maar nee...daar koos jij niet voor, dus jij hebt mij geraakt.
Jij weet toch dat er veel om geld draait?...maar morale aspecten gaat het mij om, het gevoel van onrecht...ik moet bij het onderwerp blijven, dus verdere uitleg kan ik niet geven...je blijft het belachelijk vinden, dat deze mensen het aan de gemeente hebben gegeven, beter in jou ogen naar een aantal zieke mensen....of iets anders, maakt niet uit.
bij het recht hou je voet bij stuk...zitten er veel regels aangebonden, die jij dan haarfijn weet uit te breten...en dat is nogal pijnlijk, die kindjes hadden jou nodig! volwassenen nodig!...je hield niet voet bij stuk, week van links naar rechts.
Nogmaals deze mensen hebben iets moreels moois gedaan, een glimlach die je weggeeft, krijg je terug...
Door jou, geloog ik steeds minder in recht, want er zitten regels aan, aan de glimlach die ik weg moet geven...en weet je?...daar hou ik niet van.

Dan is uw man een achterlijke debiel.

Eloquent | 22-05-12 | 11:33
En ik ben het eensch, ik hecht waarde aan behoud van historie...
Doodzonde dat te vernaggelen met barretjes en gerelateerde wildplaspraktijken.

Ik lees; de gemeente overweegd. Dus het is nog geeneens zeker. Wie weet is de grond al van de gemeente en het kasteel alleen van die mensen? Weet ik ook niet. Wie weet zetten ze er een aantal verenigingen in en helpen ze zieke mensen met de opbrengsten? Hoe dan ook; een schitterend gebaar en Liesbeth +1.

liesbeth5460 | 22-05-12 | 14:17 | Misbruik melden

Als ik dicht bij het recht blijf wijkj ik dus niet van links naar rechts. Daar spreek je jezelf behoorlijk tegen.

Verder gaat het hier niet over Robert M. Evengoed, doe je nu net of ik die mafketel ooit verdedigd heb. Wat een onzin is dat, zeg! En een grote belediging, als ik niet beter zou weten.

Omdat ik hier niet op het internet om het hardst roep dat ik die viespeuk vanalles zou willen aandoen, doe jij net of ik hem iets beters dan het slechtste gun. Ik meet me niet met een Robert M.; ik verlaag me niet tot zo'n niveau. Jij ziet dat duidelijk anders. Prima, maar projecteer dat even niet op mij.

En ja, daar ben ik heel principieel in; blijf bij het recht. Dat is het enige dat we hebben. Zonder recht en vertrouwen in het Recht, valt dat kleine beetje beschaving ook nog weg. Kies daar maar voor, voor die willekeur en bezijdens de Wet en het Recht handelen. Lekker principieel is dat, lekkere moraal heb je dan.

Dit verhaal gaat trouwens over twee mensen die aardig seniel zijn geworden door hun bezit weg te geven aan de gemeente. Slap om met halve beschuldingen aan te komen aangaande Robert M. Zeker aangezien ze onjuist zijn, bah.

Au contraire| 22-05-12 | 14:35 | Misbruik melden

De overweging alleen al is zo fout als wat. En dat slappe '+1' is heel erg kansloos...

mooi gebaar van het paar natuurlijk.
zij hebben er verder toch niets meer aan op hun oude dag,
en voor de gemeente natuurlijk een mooi project.
zo'n groot kasteel met historische waarde is altijd wat moois van te maken.
werk zelf in een horeca zaak, wat bestaat uit 2 kastelen uit de jaren 1300, een dorp van 2 straten en een mesthoop met een mooi bedrijf dat gewoon ontzettend goed aangeschreven staat
mits goed opgeknapt en prijs technisch een mooi aanbod dan zou er op deze manier veel extra geld gegenereerd kunnen worden voor gemeente en omgeving. hotel, restaurant, terras, bar, zwembad, mooie tuinen etc etc

Eloquent | 22-05-12 | 14:50
.Die +1 daar doelde ik op de geste iemand blij te maken met een glimlach. En de overweging die jij meent onderuit te halen; die is aan die mensen voorbehouden en niet aan zo'n loonslaafje als jij, vind je ook niet? Seniel zijn ze ook niet tenminste net zoveel als jij en ik en iedereen.

seniel eloguent....? seniel?...ja, je hebt recht om dat te zeggen, net als dat ik dat heb.
Zij geven iets moois weg, en jij beoordeelt dat als seniel, omdat het jouw waarde niet is/was?...ik vind andere dingen weer zeer seniel! en zo...kunnen we uren doorgaan,
ik begrijp best waar je heen wilt, en rechten moeten er zijn, die leiden ons....en dat moet met zoveel mensen, en zoveel verschillende meningen...maar eloguent, had graag uit jou mond willen horen dar robert seniel is, maar dat deed je niet...en bij deze mensen wel! terwijl zij zoiets moois weggeven.
Het spijt me, je hebt me nogal geraakt bij het andere topic, en dat maakt dat ik mischien zo reageer...ik weet het niet.
In de rechtzaal ging nooit maar dan ook nooit mijn glimlach naar jou, hoe gerechtigd je ook was........en tegelijkertijd vind ik dat dan jammer.
Ik kies altijd voor de zwakkeren....niet voor de sterkeren onder ons.

Door jou merk ik dat dat niks met recht te maken heeft...

Uit 1400! een mooi gebaar van de twee oudjes, maar echt goed vind ik het niet aangezien die hele toko nu commercieel uitgebaat gaat worden. Zoiets verdient een stuk geschiedenis niet naar mijn mening. Tieten!

Shit! Ik had ze zo 2 keer het gevraagde bedrag kunnen bieden!

Bezig met verzenden!

Videos

 

Column

Filemon Wesselink

Je zult niet snel zeggen dat detectives een slechte invloed op je hebben. Immers: de goede...
meer >

Files

36 / 169 km

meer files