Mobiel

Arts wil verplichte fietshelm

Het lijkt de Groningse promovenda Annemarie Nijboer een goed idee als fietsers standaard een helm gaan dragen. Nijboer deed onderzoek naar het letsel dat fietsers overhouden aan een verkeersongeluk en dat is de laatste 20 jaar flink toegenomen.

Volgens Nijboer komt dit vooral door de vergrijzing. De slachtoffers zijn over het algemeen ouder en de verwondingen ernstiger. Oudere patiënten die op het eerste gezicht een minder ernstig ongeval hebben gehad, worden hierdoor wellicht niet optimaal behandeld, schrijft de promovenda.


T. Wolters | 10-11-09 | 12:29 | 151 reacties

Reacties

"Volgens Nijboer komt dit vooral door de vergrijzing. De slachtoffers zijn over het algemeen ouder en de verwondingen ernstiger."

Ik zie het probleem niet?

Is die kerel godverdomme helemaal van de pot gepleurt!!!

En weer een Nutteloos onderzoek vanaf de Universiteit in Groningen. Kunnen we dat gebouw niet gewoon sluiten?

Ja joh, gooi die verplichting maar gewoon op de stapel bij de rest.

Doe dan ook meteen maar voor voetgangers.

@Wolters
Ik kan alleen maar zeggen: bedankt!
*sop*

We zijn toch zeker geen Duitsers?!

Ok, maar dan ook betaald door het ziekenfonds.

Maar sowieso moeten nederlanders geen helm gaan dragen wij hebben het moderne fietsen zo'n beetje uitgevonden.

Lijkt me alleen maar gevaarlijker! Want nu zullen veel mensen (ondergetekende incluis) niet meer met de fiets gaan stappen. En waarom dan niet? HELMETHAIR!

Misschien is een lesje vekeersregels een beter idee? Knorren ze misschien niet zo vaak door rood.

Nooit nodig gehad. weer zo'n kwestie van vrijheid, je kan het verplichten en boetes gaan geven aan de ongehorigen, maar geef mensen zelf die keus! Het is immers hun eigen veiligheid.

als ze zouden zeggen, voor mensen vanaf 55jaar zou het veplicht moeten worden om een fietshelm te dragen. Tja, dan zou het een goede conclusie zijn geweest.

En voor iedereen die een avontje gaat stappen een kogelvrij vest?

Ik ga toch niet verplicht een fietshelm dragen, nadat ik zo'n ding op heb gehad zit mijn haar de hele dag niet. Ja zo ijdel ben ik.

Gewoon een fietsverbod voor ouderen instellen.

Jah, en laten we dan ook allemaal de straat opgaan met een scherfvest om oke ?

Ik ben het pantheist eens. Ik ga echt niet zo'n ding op mn kneiter zetten. Zie me al aankomen in de kroeg na een fietstochtje.

Donder op met die veiligheidszucht!

Betutteling nummer 40123520394920391092310
.
Misschien een spotje op TV om aan te geven dat het voor ouderen (babyboomerTs) verstandig is om een helm te gaan dragen op de fiets. Waarom de jongere generatie er mee opzadelen?
.
Maar goed, dit zal wel weer goed vallen in Den Haag. Weer een regel meer om onschuldige mensen te veranderen in wetsovertreders (met bijbehorend *ketjing* van de Schatkistkassa)

Leuk dat een ander onderzoek van een aantal jaar geleden aantoonde, dat mensen met een helm op meer gevaar lopen in het verkeer, omdat automobilisten dichter langs deze mensen durven te rijden. ''Als ze vallen hebben ze altijd nog een helm op.''

Door de vergrijzing zijn er meer ouderen. Nu er meer ouderen zijn vallen er meer ouderen en krijgen ook meer ouderen verwondingen.
No shit...

Kunnen we het niet eerst hebben over scooters waar je maar 25 mee hoort te gaan en zonder helm mag besturen? Daar zit een veiligheidsprobleem. Verplicht oudjes liever om een hometrainer te kopen. Kunnen ze ook fietsen. Binnen. Dus veilig.

Politie zal het wel mooi vinden,nog meer bonnen.

Het is zeker een goed idee, ik heb alleen geen zin om als enige ermee te rijden want dan sta ik voor jan met de korte achternaam.

@ koekjesdeeg

Vandaag of morgen mag het grijze volk de trap nog niet meer op of af zonder helm.Let laar beter op de slechte automobilisten.

Bijbedoeling geldklopperij en dus een grove onheuse onbeschaamde egoïstische belediging voor ons gemeenschappelijk erfgoed.

@Chevalier | 10-11-09 | 12:40
Maar wanneer er een auto over je hoofd rijdt, helpt zo'n helm nog maar weinig.

@Norrieman

Kerel?

Daarnaast, durf dan ook gewoon eens te discrimineren en zeg "alleen oude mensen VERPLICHT een fietshelm"
Ik slik als man zijnde toch ook geen foliumzuur uit meeleven omdat m'n vrouw zwanger is

En een rollator dan? Die moet dan ook verplicht worden vind ik.

Mr.TG | 10-11-09 | 12:41
"Door de vergrijzing zijn er meer ouderen. Nu er meer ouderen zijn vallen er meer ouderen en krijgen ook meer ouderen verwondingen.
No shit..."
.
En mevrouw heeft daar een Dr. titel voor gekregen. Geweldig toch!
.
*verandert naam in Prof. Dr. Carpe Noctum*

Ze komen vaker bij de eerste hulp binnen dan je denkt hoor.
Vooral oudere mensen, maar ook jonge kinderen.
En we hebben ook de categorie "te hard de voorrem ingedrukt"
Meestal is het niet zo ernstig, maar bijna iedereen geeft wel toe dat het eigen schuld is.
En volgens mij is het ook de schuld van de elektrische fietsen, ouderen gaan nu sneller dan ze aankunnen.

Maar mensen moeten vooral wat beter opletten en niet denken dat ze god zijn als ze met een noodgang op hun stalen rossen tussen het verkeer door laveren.

Ze komen vaker bij de eerste hulp binnen dan je denkt hoor.
Vooral oudere mensen, maar ook jonge kinderen.
En we hebben ook de categorie "te hard de voorrem ingedrukt"
Meestal is het niet zo ernstig, maar bijna iedereen geeft wel toe dat het eigen schuld is.
En volgens mij is het ook de schuld van de elektrische fietsen, ouderen gaan nu sneller dan ze aankunnen.

Maar mensen moeten vooral wat beter opletten en niet denken dat ze god zijn als ze met een noodgang op hun stalen rossen tussen het verkeer door laveren.

een hairmet een helm met extra ruimte om je haar in model te houden
uit tv serie scrubs.

Want uiteraard gaat iedereen die dingen dragen dan.

Het zoveelste kutidee dat toch nergens op uit gaat lopen.

Gelukkig maar dat het de mening van een verder totaal niet belangrijk persoon is want het idee is natuurlijk volstrekt belachelijk.

Excuses voor de dubbelpost.

Ppppfffffff...... verplicht hier , verplicht daar , verplicht dit , verplicht dat .......

F O met jullie verplicht , diegenen wat alles verplichten , verplicht ik geen adem meer te halen .

@ koekjesdeeg (xcuus switsal 2x post) Helemaal mee eens, maar dat verplichte is nauwelijks realiseerbaar. Wel de juiste doelgroep, maar dan vind ik dat kinderen tot 10-12 jaar ook verplicht een helm moeten.

Wat dachten jullie ervan om dan ook maar meteen een helm voor scootmobielen te verplichten?

opgerot met je overheidsbemoeienis. we moeten al genoeg.

de leeftijd voor een verplichte fietshelm moet worden verhoogd naar 67 jaar.

Die 'arts' heeft waarschijnlijk zelf een klap van de molen gehad.
LOL een beetje met een helm op gaan fietsen.

Natuurlijke selectie heet zoiets.

Tot je 16e fiets je dus voor lul met een helm op. Na je 16e behoor je ook tot zo'n scootertokkie. Na je 18e ben je dat 18jaar helmdragen zo zat je dat overstapt op de auto = meer file=co2+belastingbetalen = de massol.

Verplichten is weer zo'n typisch Nederlandse oplossing, stimuleer mensen liever, ik zie het nut van een fietshelm zeker wel in.
Echter als ik een keer geen helm opzet, wil ik niet direct meneer Bromsnor met een "kleine" transactie van 50 euro achter me aan hebben.(zoiets zal het wel worden)

Doe dan een helmplicht voor ouderen.
Of doe het niet en laat fietserverkeerslichten korter op groen staan, wellicht dat we dan de vergrijzing wat makkelijker kunnen oplossen..

Niet eens heel gek. In het buitenland zijn die dingen zelfs verplicht. Maarja, daar zijn ze ook niet gewend om vanaf hun 3de jaar te fietsen.

Prima plan, dan rijden die fietsers tenminste óók eens voor lul!

En in het buitenland hebben ze ook bijna geen fietspaden....

Een verplicht fietsbewijs zou beter in de lijn liggen.
Vooral in de grote steden doen ze maar wat, en hebben een grote bek als ze met hun gevaarlijke rijgedrag anderen in gevaar brengen.
.
In 020 zijn door rood fietsende moeders met kinderbakfietsen bijvoorbeeld geen uitzondering, en dan heb ik het nog niet eens over tegen de rijrichting in en op stoepen fietsen.
.
De maatschappij in een notendop, alles gaat richting zandbakbeschaving.....

"ik zou haar doen" iemand?

Verplichting voor kinderen zou ik een goed idee vinden. Het is verstandig om er een op te hebben maar doe maar lekker zelf kiezen.

Een woord:

SCHIJNVEILIGHEID.

Hou nou eens op met dat betuttelen. Simpele wetten invoeren, verplicht de autogordel dragen, verplicht brommerhelm en fietshelm gewoon aan de mensen over laten. Pas dan de zorgwet gelijk even aan, dat wanneer iemand letsel heeft door het niet dragen van dergelijke hulpmiddelen, ze dat zelf moeten schokken. Kan de premie weer gewoon, net als vroeger, naar vijf tientjes per maand.

Dames en Heren academici in Nederland. Mijdt Groningen. Dit is al het zoveelste onzin verhaal waar nog iemand op promoveert ook. Als u in Groningen gestudeerd heeft had u beter thuis kunnen blijven en/of vakken kunnen gaan vullen. Een papiertje uit Groningen is waardeloos, als mensen op dit soort onzin kunnen promoveren.

Voor al diegenen die het oneens zijn met deze stelling en wat misschien begrijpelijk is omdat het in het stuk alleen over ouderen gaat; ik hoop dat een van jullie oogappeltjes even goed met de fiets ten val komt en dat jullie als ouders voor de rest van jullie leven naar een kasplantje mogen staren. Hopelijk gebeurd het de mensen die het oneens zijn met de stelling zelfs twee keer zodat ze misschien eens gaan nadenken. Ik ben stellig voor het dragen van een helm op de fiets (al doe ik het zelf lekker niet).

Overal bordjes neerzetten met "verboden te vallen" zou een oplossing kunnen zijn.

@PSZ-E | 10-11-09 | 12:55
Pardon ?!
Alleen in Spanje zijn fietshelmen verplicht voor de recreant, en daar wordt nauwelijks op gecontroleerd.

In de UK blijkt dat fietsen sinds invoering van de helmplicht GEVAARLIJKER is geworden. Waarom? Omdat helm geassocieerd wordt met gevaarlijk, hierdoor gaan mensen onzekerder rijden en eerder vallen. Anderen stappen minder op de fiets waardoor het verkeer fietsers "ontwend" raakt.
Daarnaast is de toename in het letsel waarover mevrouw spreekt in slechts enkele gevallen te voorkomen met een fietshelm. Oudere mensen die met de fiets vallen breken doorgaans heupen, benen en armen. Daar helpt heul geen helm tegen.
Domme domme mevrouw.

Alles wat in dit land niet verplicht is, is verboden...

@PSZ-E | 10-11-09 | 12:55
In de VS, Calfornië, gefietst. De eigenaar van de hotel moest ze volgens de wet aanbieden, maar dat is slechts een formaliteit. Bovendien, en dat geef je zelf aan, kennen wij ene fietscultuur. Fuck me, werkelijk, knappe jongen die mij dwingt een helm op de fiets te dragen.

Goede manier om het fietsen te stimuleren... Zo krijg je mij zelfs in de auto, dan hoef ik tenminste geen helm op...

Peperduur zo'n helm. Dan gooit Wilders er natuurlijk een kopvoddentaks overheen; dubbel genaaid.

Ik ben zo vaak met m'n zatte kop van mijn fiets gelazerd. Nooit iets aan overgehouden.

Pleur toch eens op met dat walgelijke betuttelende kudtgedrag. Alles verplichten of verbieden onder het mom dat het goed is voor mensen. Flikker toch een end op. Ik bepaal zelf wel wat ik doe of laat voor mijn veiligheid.

@JanVergoor | 10-11-09 | 13:07
UK, VS en Australie vergeten. (DonQ. | 10-11-09 | 13:06)

@Slome Duikelaar | 10-11-09 | 13:05
Fijn ja om zoiets toe te wensen.
Jij bent nog erger dan Rost van Tonningen!

Tja, ik ken de cijfers over de vergrijzing en de fietsongelukken niet, maar ik heb wat moeite het verband te volgen. Om een fietser uit zijn evenwicht te brengen en schade toe te brengen, heb je een auto nodig. Het is niet uit te leggen dat fietsers maatregelen moeten nemen tegen schade die anderen hun toebrengen.

@Slome Duikelaar | 10-11-09 | 13:05
Trol.

Verplicht is nooit goed, laat mensen lekker zelf bepalen of het voor hen van toepassing is en bied ouderen via de zorgverzekering een helm aan als investering tegen de zorgkosten van ongelukken.
Iedereen blij, klaarrr!

Goed plan .. als ik hier in het centrum van Den Haag al die wezenloze kantoorclercjes en k*tjes als een blinde zie fietsen is het gewoon een stukje zelfbescherming voor die mensen.

Cursus "hoe leer ik vallen zonder letsel op te leaupen" lijkt me nuttiger.

@ShakeTA | 10-11-09 | 13:02
Lees Onder Professoren van Hermans. Hij fikt die hele Groningse academische kliek tot aan hun schenen af. Natuurlijk speelt het verhaal in de jaren zeventig, maar ik heb het idee dat er niet zo veel is veranderd, aangezien we aanhoudend worden overgoten met diarree uit het hoge Noorden.

www.wielrijder.nl...

Binnenkort een straatverbod voor iedereen, want het is gevaarlijk daar buiten.
En dan binnenshuis verplicht met bouwhelm en ijshockeypak. Zo niet, uit de verzekering gvd.

Gewoon verplichten !!! En als de burgers niet gehoorzamen dan hebben we nog wel wat agenten die je een boete kunnen geven!

Zo...Nederland wordt weer een stukje veiliger!

Die trut zal wel aandelen in de fietsenhelmen hebben.
Wanneer houden ze gvd eens een keer op met al die verplichtingen/verboden. Ik kan geen stap meer verzetten zonder dat ik verplicht iets moet doen c.q. laten. En daar zal natuurlijk ook wel weer een heel dikke boete op komen. We leven in Nederland zo langzamerhand in een open gevangenis. Ik ben dit gedoe zoooooooooooo zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat. Flikker toch op mens.

Laat.ons.nou.eindelijk.eens.met.rust! fuck de betutteling.

@Elder of Z. | 10-11-09 | 12:57
De maatschappij in een notendop, alles gaat richting zandbakbeschaving.....

Om Metallica te quoten: "Sad, but true"

Ach, u moet maar denken dat de meeste proefschriften een tijdelijk plekje in het geheugen krijgen vanwege de onzinstellingen......
.
Zo is een gouwe ouwe:
"Een zwanger vrouw heeft meer plaats om haar carrière op haar buik te schrijven"
of deze:
"het is minder vermoeiend een dwarsligger te zijn dan een sta-in-de-weg".........

Zou er een foto bijgestaan hebben van een heerlijk lekker wijf, dan was de discussie niet eens op gang gekomen, dan ging het alleen maar om de foto. Maar nu er een heerlijke man op staat , komt er op 1 na geen reactie. Nou ben het helemaal met De Secretaresse eens hoor, heerlijk, mag dat wat vaker ?

Ik heb gestemd op oneens... Niet omdat een helm niet nuttig zou zijn, maar omdat ik geen gebod wil vanuit de overheid!

@ikkuhhhh | 10-11-09 | 13:25
Verrek ja, de man is helemaal naakt!

Hou aub eens op met regeltjes bedenken, klote betutteling altijd.

Ik wil zelf bepalen wat ik doe! Of ik mijn gordel om doe, of ik paddo's vreet, of een fucking fietshelm wil dragen!

Tijdens mountainbiken in de bossen: helm prima idee, als wielrenner met je hoofd naar voren versus een lantarenpaal: helm prima idee, maar voor mamma-met-kind-in-bakfiets: totale waanzin.
Helm op fiets verplicht: -1.

Stimuleren prima, niet verplichten. Er zijn nu denk ik best veel mensen die het wel zouden willen maar niet als enige. Ik vind het normaler maken van fietshelmen dragen een goed idee.

Deze academische, wereldvreemd muts is ook nog eens een plaag voor het, waarschijnlijk ook door haar gekoesterde, milieu. Kantoorwerkers die nu de fiets pakken, laten het rijwiel staan zodra een helm verplicht is. Niemand gaat namelijk met een coupe horror achter de receptie, in een vergadering of in een zakenbespreking zitten.

Een valhelm voor hen die op het eerste gezicht een minder ernstig ongeval hebben gehad. Lachen die wetenschapper.
Zeker weer een vriendje met een valhelmenfabriek.

@NorrieMan | 10-11-09 | 12:32
Annemarie Nijboer, wel even alles goed lezen he.
In Nederland vind ik het wel overbodig. Ik heb in vele landen gefietst op lange fiets tochten, en dan wil je toch echt wel een helm op hebben. Maar in het vlakke Nederland met mooie fietspadden is het echt niet nodig.

@Tiepgeit | 10-11-09 | 13:19
Kan ik me wel in vinden, dat het dragen van een helm onveiliger gedrag uitlokt. Toen de airbag gemeengoed werd, nam het aantal ongelukken toe omdat men meer risico's ging nemen (men was immers toch beter beschermd, nietwaar?).

Ik stel voor dat we allemaal thuus blijven zitten. Kunnen we geen verkeersongeval krijgen en steken we elkaar ook niet aan met de mexicaanse griep.
Wat een doos.

@HarmlessSoul | 10-11-09 | 13:28
Gaat het weer een beetje?

En die toename van het aantal ongevallen. Wel eens geprobeerd te fietsen met een burka? Ik zeg verplicht een helm, maar alleen onder de kopvod. Of toch maar niet?

als paco dan toch een helm op moet op de fiets, koopt paco een lekker opgevoerd puchje .... als de haren dan toch door de war moeten, dan maar wat compensatie in het rijplezier.

Het moet niet gekker worden, dan ga ik toch op een snorfiets rijden als ze deze zotte regel invoeren.

NL 2054, televaag kopt groot: Valhelm voor voetgangers eindelijk ingevoerd!

Elke week1 kind dood.
Jaarlijks overlijden er circa 50 kleine kinderen door de gevolgen van een val met de (moeder)fiets. En dan hebben we het nog niet over blijvende invaliditeit en dergelijke. Die kleintjes hebben een teer hoofd en zitten gemiddeld meer dan een meter boven de grond in een (gammel) kinderzitje. Wat als moeders wordt aangereden of met tassen aan het stuur ter aarde stort?
Het kind heeft geen keus! Verplichten die helmpjes tot 6 jaar.

Nederland 2050:
Tien miljoen Nederlanders controleren de andere tien miljoen Nederlanders op de tien miljoen verboden die de Linksdenkers hebben afgekondigd.

Aaah...wij gaan er weer eens iets doordrammen- met de overbekende standaard-excusen; 'kinderen' of 'bejaarden'. Let op mijn woorden: binnenkort komt er een zwaar gesoepsidieerde 'helm-Stivoro' vertellen dat wij zwaar onverantwoordelijke ouders zijn als wij onze kinderen nog langer onbehelmd de deur uit laten fietsen. Op naar de volgende gedrags- en beleer maffia!

Dan vind ik dat iedereen zonder helm en valt zelf de medische kosten moet betalen.

Weer een verplichting en stukje inleveren van de vrijheid. Flikkeren al die fietsers om ofzo...we moeten in heel Nederland overal gescheiden fietspaden aanleggen!!! en hoe zit het met wandelaars? Binnenkort alleen nog met helm de stoep op? Helaas, helaas...vroeg of laat gaat een ieder de pijp uit, de ene keer aan een ziekte een andere keer door een ongeval of als je "mazzel" hebt door ouderdom. Beetje leefbaarheid voor de massa en individuele keuzevrijheid gaat bij mij nog altijd voor aan die ongelimiteerde regelzucht ook al scheelt dat een paar ongelukken. Is er trouwens rekening gehouden in het onderzoek dat als heel Nederland verplicht wordt een helmpje op te doen hoeveel stress dat oplevert, hoeveel extra hartfalen, etc. En dat dat zal gebeuren kun je vergif op innemen want oom agent heeft een extra hulpmiddel om zijn verplichte hoeveelheid bonnen te schrijven...waar stopt het?

Misschien is het een idee om een fiets gewoon te gebruiken waar ie voor bedoeld is namelijk: Fietsen. En niet: Bellen of gebeld worden op de fiets, naar muziek luisteren op de fiets, zonder licht rijden op de fiets, geen richting aangeven op de fiets, niet met z'n zessen naast elkaar rijden op de fiets, als er een fietspad ligt niet op de rijbaan fietsen met de fiets, kortom: Gewoon alleen maar fietsen met de fiets.

1: helm op.
2: verboden te roken tijdens fietsen
3: verplichte reflecterende rijkleding met ingebouwde airbags
4: verplichte nightvisionbril te drage tijdens fietsen in de nacht.
.
vrijheid is een prachtig ding maar niet besteed aan mevrouw nijboer, als we alle kledingtips van onderzoekers ter harte zouden nemen, liepen we er allemaal bij als michelin-mannetjes en kwamen we niet eens de fiets meer op.

uiteindelijk is niet fietsen de veiligste manier van fietsen.
volgens de nijboerdenkschool zou fietsen dus eigenlijk verboden moeten worden.
.
de oplossing is simpel, rij de aanstaande promovendus duurzaam het ziekenhuis in, dan kan de rest van nederland ongestoord en ongehinderd blijven fietsen.

@Elder of Z. | 10-11-09 | 12:57
--
De plaag van het Amsterdamse verkeer; de 'leuke' fietsen voor kidsvervoer. Compleet geleverd met huif en bijbehorende onbespoten tuinbroekouder. Heeft het gelijk aan de zijde (want: kinderen) maar geen bel, refelectors of verlichting.
wacht met angst en beven het moment af dat er een toevallig passerende terreinwagen zo'n bakkie overrijdt omdat mammie door rood knált.

GetintGlas | 10-11-09 | 14:01
dat doe ik al, en inderdaad, het scheelt een hoop of je je aandacht bij het fietsen hebt of aan het bellen bent.
ik zie regelmatig allerhande leipkezen, idioten, eikels en dombo's bijna verongelukken op deze manier.
.
edoch, het is niet mijn probleem als ze platgereden worden, onder automobilisten heb je namelijk ook genoeg genetisch uitgedaagden.
.
wat mij betreft verdienen beide categorieen elkaar, maar ik wil er geen last van hebben omdat de domste fietser als maat der dingen voor de overige fietsers geld.
.
ik zou graag een speciale darwin-award zien in plaats van een helm.


okay, zometeen zeker verplicht in harnas over straat?
als je te voet ergens over struikeld en op je hooft pleurt kan je ook ernstig verwond raken
so be it..

heb je een helm op, breek je je heup, en dan??

stel bejaarden dat in een tehuis hoort kan niet fietsen, flikkert om en doet hoofd au. daar ga ik dus echt geen helm voor dragen

Rot op met die flikkerij! Een echte Nederlander scheurt zonder helm overal waar het niet mag met zijn fietsie tussendoor!

VRIJHEID BLIJHEID!!

*bonk*

Nee, dan nog de valhelmpjes in de kinderwagen en achter de rollator.
En ja verplichten die handel, er is al genoeg vrijheid in dit land (geweest)

lijkt mij een goed idee krijgen die 3 dubbelrij dik fietsende studenten eindelijk iets op hun hoofd waardoor ze voor paal fietsen en er voortaan alles aan zullen doen om uit ons beeld te blijven.

Boven de 60 en onder de 10, zoiets lijkt me wel ok.

@NorrieMan | 10-11-09 | 12:32
* Zingt het bekende liedje 'A boy named Annemarie*

@Vindoe | 10-11-09 | 13:48
Zeik niet man. Wat zijn nu vijftig ongevallen? De verkeersveiligheid staat in Nederland op een zeer hoog peil, jaarlijks neemt het aantal ongelukken verder af. Maar dat schijnt niet genoeg te zijn. Nogmaals mijn vraag: hoe veilig wil je de samenleving maken?
Godverdomme, leven brengt nu eenmaal wat -in dit land zeer beperkt- risico's met zich mee. Ik word onderhand week van die zucht naar nog meer veiligheid. Krijg de neiging tienduizend cobra's los te laten om de boel hier een beetje op te schudden. Pleuriswatjes.

Nutteloos onderzoek, echt. Natuurlijk is het dragen van een helm nuttig. En toch kies ik ervoor het NIET te doen, tenzij ik op mijn racefiets stap.

Deze promovenda heeft zeker weer een aandeeltje gekocht in het bedrijf van een helmen fabrikant?
Even het regeltje erdoor duwen (net zoals dat potsierlijke oranje vestje wat je aan moet trekken wanneer je auto-pech hebt) en 10 miljoen nederlanders kopen weer zo'n ding.
.
Opzouten met die domme geldklopperij !!
Als je niet kan fietsen, ga je maar lopen.

Waarom niet gelijk ook een motorpak tegen de schaafwonden? Maar serieus, snappen zulke mensen nou echt niet dat ze met dit soort debiele regeltjes een zwakke samenleving creëren. Kinderen horen af en toe flink op hun muil te vallen. Het verbaast me overigens weer helemaal niets dat dit weer van een vrouw afkomstig is. De vertrutting van de maatschappij gaat steeds een stapje verder.

moet je ook een helm op tijdens het neuqen? voor het zelfde geld val je uit je nest

En me dan scheel betalen aan alle haar-opnieuw-op-orde-breng-plaksel-goederen. Ben gek. Ik draag maar 1 helm en dat is de Duitse.

Zo gek is het nog niet, in mijn familie zijn twee jonge mensen overleden door het vallen van hun fiets, gevolg: een epiduraal bloeding en dan is het snel over.
En het voorstel heeft betrekking op met name ouderen en in mijn werk genoeg zatlappen of oudere dames met subduraal haematomen gezien die van hun fiets vielen en dachten ach valt wel mee en 6 weken later met spoed gespoeld moesten worden. Kijk tweede vraag is of het dragen van een helm prettig is en te handhaven valt maar in eerste instantie zeg ik goed idee.

aertix | 10-11-09 | 12:32

+1 Ik ben de linkse propaganda van de universiteit groningen zo langzamerhand wel zat.

Zal een hoop mensen de auto in helpen iig... Iets wat de overheid toch juist tegen wil gaan volgens mij..
Ik ga iig de fiets niet meer op als ik zon debiele helm moet dragen

-weggejorist-

Op zich is het geen slecht idee wat betreft het beschermen van de schedel en hersenen bij een valpartij, maar hier gebruiken ze diezelfde veiligheid graag als halfbakken excuus voor het uitschrijven van torenhoge boetes. Zestig euro voor het fietsen zonder helm kom er maar in.

Stupide en onhaalbaar idee. Laat mensen gvd zelf ook nog iets te kiezen hebben in het leven. Wat een vertrut kutland zijn we toch aan het worden.

Er sterven meer mensen door misdaad dan door het niet dragen van een fietshelm.

Doe daar eens wat aan!!

Laten we ook maar helmen bij het lopen verplicht stellen want bejaarden willen ook bij het lopen nog wel eens vallen.
ook te overwegen: verplicht een muilkorf of maagband vó'r je bij McDonalds binnen mag.
Alleen zwemmen met een noodduikuitrusting op je rug toestaan.

Meer fietsen zonder helm is dus de oplossing voor de uit de pan gierende AOW-kosten!

Neemt den stalen rosch ter hand, voor volk ende vaderlant!

En hamers dienen voorzien te worden van een rubberen omhulsel.

gewoon alle auto's en andere obstakels verbieden, en de fietspaden voortaan van rubber maken

*Oudere patiënten die op het eerste gezicht een minder ernstig ongeval hebben gehad, worden hierdoor wellicht niet optimaal behandeld, schrijft de promovenda*
Dat legt dan aan de onderzoekers van de gewonde en niet aan de helm. Als je je werk goed doet dan behandel je patiënt optiemaal en niet even vlug.

Aha. Dat betekent voor mij maar één ding, dat ik m'n roze flapje snel moet hebben. Ga godverdomme niet met een helm op fietsen!

Oneens, in duitsland zie je allemaal van die oude mensen met fietshelmen rijden. Ziet er niet uit!

Op de manier waarop ik fiets zou dat best handig kunnen zijn. maar ik ga er met mn zatte harsen echt niet aan denken om zo een ding op te zetten

Wil je helm? Dan draag er een. Wil je dit niet? ook goed

Helm draag ik wel, maar alleen tijdens 't mountainbiken.

waarom al die moeilijkheden ? ik zie alleen maar mogelijkheden . Boven de 65, niks OV-korting! Leasefiets! Zonder helm! Heel aktueel ook. Zo houden we de AOW op 65 en bovendien betaalbaar. Het probleem lost zich vanzelf op.

ach hollandse huisvrouwen met een windjack zien er zowiezo niet uit. Die helm doet het wel en het is raar dat het niet gewoner is.

regels , regels , regels, regels, regels, regels, regels, regels, regels, regels
ik wordt er ernstig ziek van .....

He ja, iedereen die ik ken komt al 23 jaar achtereen keer op keer om het leven door dodelijke fietsongelukken. Ga eens dood mevrouw, of wees consequent en loop ook lekker zelf thuis je trap op en af met een verplichte helm.
Bah, ik heb een hekel aan mensen die dingen verplicht willen stellen en daarbij de vrije keuze van anderen denken te kunnen ontnemen.

het is natuurlijk veiliger, maar veel veiliger zou het zijn om de auto te verbieden. Moet je kijken hoe het aantal doden en gewonden in het verkeer dan terugloopt. Naar praktisch nihil. Hou je er nog een stuk of 10 over en die keken niet uit hun doppen.

Ik vind het best dat mensen geen helm willen dragen op een de fiets maar neem dan ook de verantwoordelijkheid op je om de kosten te betalen voor de ziektekosten die gemaakt moeten worden als je hersenletsel oploopt bij een ongeluk dat geldt hetzelfde bij iemand die rookt , blijf lekker door paffen maar betaal wel zelf de ziektekosten en laat de maatschappij er niet voor opdraaien

ONZIN! af en toe eens goed op je muil gaan wordt je hard van!

Hoe zit het eigenlijk met die verplichtte fietsreflectoren die we allemaal zo nodig verplicht op elke fiets moesten aanschaffen?
Ook zo'n geweldig id waar je na de succesvolle verkoop nooit meer iets van hoort.

Ach-ter-lijk.
Maak de straten maar van luchtkussens ofzo.

In Australië - met helmplicht voor alle fietsers, er fietst dus bijna niemand - is ontdekt dat de meeste hoofdwonden worden veroorzaakt door de binnenkant van auto's bij botsingen. Daar wordt nu dus gestudeerd op helmen in auto's. Leuke lectuur hierover op www.copenhagenize.com en voor NL hembrow.blogspot.com.
Mijn huisdokter heeft twee kleine kinderen die gewoon fietsen, zonder helm. Hij is banger voor tetanus dan voor breuken.

@flopsehopse | 11-11-09 | 01:07
En jij zit de hele dag thuis op de bank... Zo kan er tenminste niets met je gebeuren.

Verplichte fietshelm - voor uw gezondheid!
Rookverbod - voor uw gezondheid!
Vet-tax - voor uw gezondheid!
Suikerheffing - voor uw gezondheid!


Met behulp van de dokter voor elkaar krijgen wat politiek onhaalbaar is: mensen die uitsluitend wortels knagen en (niet teveel) aan sport doen. Gewoon, omdat het kan.

Welke fietser komt nou terecht in een ongeluk? Inderdaad, het type fietser dat onder geen enkele voorwaarde in het verkeer zou moeten deelnemen.
Kunnen ze niet beter gewoon de ongelukken voorkomen? En anders:
Een rol-kooi om een fiets, wordt je geramd, rol je een paar keer om, fiets je gewoon weer verder. Lijkt me ideaal.

RSS Feeds

Digi Sp!ts archief