Mobiel

ChristenUnie wil 'oorbehoedsmiddelen'

De jongerenafdeling van de ChristenUnie, PerspectieF, wil clubs ertoe verplichten oordopjes uit te delen. Volgens de grefojeugd lopen teveel jongeren gehoorschade op in de disco.

PerspectieF-voorzitter IJmert Muilwijk zegt in de Sp!ts van vanochtend dat niets doen geen optie is: "Gehoorverlies kan leiden tot sociaal isolement." Muilwijk denkt dat het weinig zin heeft om clubs ertoe te verplichten de volumeknop minder hard open te draaien. Dat zou leiden tot valse concurrentie. 'Oorbehoedsmiddelen' zijn nuttiger volgens hem: "Met oordopjes breng je het volume terug van 100 decibel naar de toelaatbare 85 decibel."

De disco's zouden de oordopjes gratis moeten verstrekken of daar subsidie voor moeten krijgen: "Discotheken of de overheid moeten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen."

Meer in de Sp!ts van vanochtend


T. Wolters | 26-01-10 | 10:14 | 89 reacties

Reacties

Gristenunie wie anders kan er met zo'n absurd voorstel komen?

Goed idee, dan hoeven dat gezeik van dat volk ook niet aan te horen.

Ik ben het wel met ze eens eigenlijk. In veel uitgaansgelegenheden staat de muziek ook gewoon absurd hard. Maar liever zou ik toch zien dat het volume gewoon omlaag gaat, dan kan je eventueel nog wat tegen iemand zeggen en dan gewoon verstaan worden.

WOW, een keer eens +1

Goed plan alleen vraag ik me af of de gereverkeerde jeugd deze poelen van verderf überhaupt dient te frequenteren. Bovendien, iets zegt me dat dit voorstel sowieso aan dovemansoren is gericht.
*te makkelijk

Kunnen we die gasten niet de hele dag een integraalhelm laten dragen....kunnen wij ze herkennen en hebben zij nergens last van.....

Hoezo? Van ooraal iemand volpuffen word je niet zwanger hoor.

Wat doen die Gristenpuppies daar dan, tussen de muziek van Satan in?

Misschien eens die Dj's wat zachter laten spelen? Wel lastig als ze hun doofheid aan het compenseren zijn met steeds harder gebonk.

Is die Muilwijk zo vaak onbeschermd in z'n oor geneukt dat ie er een oorsoa heeft opgelopen?

Ze moeten oordopjes uitdelen in de kerk. Dat is goed voor de geestelijke volksgezondheid. Vraag maar aan klink

NIet zo een gek idee, hoor.

En welke idioot gaat daarmee rondlopen in een disco?

Iemand moet gewoon een keer zo'n discotheek aanklagen, dan gaat dat volume vanzelf een tandje omlaag.

Vroegah, toen de muziek nog hard stond en je overal mocht roken. (Hoefde je niet hele lulverhalen te houden om een griet in bed te lullen die ze ook daadwerkelijk verstond en kon je ook gewoon een scheet erbij laten. Niemand die het hoorde of rook wegens bovengenoemde redenen)

B2?
B2?
Wat zeggie? Daar hebbie die clown en die acrobaat.
Allememaggies

Woordspeling +1.
Da's overigens liev en nobel van de CU jeugd, maar ik merk vaak genoeg dat die snotneuzen óók buiten de disco hun gehoor verkloten met veel te hard staande MP3 spelers e.d. via de oordopjes.

@Zwartbroek | 26-01-10 | 10:18
L!
OT:
Ik vind het prima als er bij de ingang een bak van die oordoppekes liggen maar het moet verder vrije keus blijven. Sommige mensen vinden het nou eenmaal lekker om hun oren kapodt te laten maken door absurd harde muziek. Die moet je dat gewoon lekker laten doen. Verder is het een kwestie van markt werking. als de muziek ergens te hard staat komen er minder klanten. Als het te zacht staat net zo. Daar hebben we geen rilidioten als de christen unie voor nodig.

Lastig hoor, de rest van je leven in slaap proberen te vallen met een harde continue piep in je hoofd.

Nou kan ik me wel iets bij indenken. Ben ook wel eens doof thuis gekomen. Maar dat daar dan gelijk weer regels voor moeten komen... Dat is weer een typisch gristen trekje...

Nou kan ik me wel iets bij indenken. Ben ook wel eens doof thuis gekomen. Maar dat daar dan gelijk weer regels voor moeten komen... Dat is weer een typisch gristen trekje...

Als Disco's maatschappelijke verantwoordelijkheid hadden gehad zouden ze niet bestaan.
Als de overheid maatschappelijke verantwoordelijkheid zou nemen in plaats van enkel verantwoordelijkheid voor (lees: het voortrekken van) minderheden, zouden we er allemaal een stuk beter aan toe zijn.

Get a life.

Laat ze eens beginnen lawaai te draaien die nog enigszins in de categorie 'Muziek' zou kunnen vallen. Van die troep die er tegenwoordig overal gedraaid word gaan m'n oren sowieso wel bloeden.

Subsidie voor house- en hiphoptenten?
Zijn ze nu helemaal van god los?

Liever permanent een harde piep in mijn hoofd dan op enig moment religie.

Het volume van de muziek in vele uitgaansgelegenheden is absurd. Daar zou veel strenger op gecontroleerd moeten worden. Bedenk wel dat gehoorschade niet meer te herstellen is.
Iedereen heeft wel eens een piep in zijn/haar oren gehad na het uitgaan. Ja, dat is een gehoorbeschadiging.

Dit kan simpeler. Disco's beboeten waar het volume te hoog is.
Scheelt de maatschappij een hoop kosten. Al die jongeren met gehoorbeschadiging kosten een vermogen.

-weggejorist-

Van fappen word je toch ook doof?

Samen op weg naar de risico-loze maatschappij waar eigen verantwoordelijkheid niet meer bestaat, keuzen slechts voorbehouden zijn aan de boven ons gestelden, en vrijheid bestaat dankzij wetten.

Er moet in ieder geval iets aan dat volume gedaan worden. Heb afgelopen zomer zelf een gehoorbeschadiging opgelopen en dat is geen pretje.

kan je dan niet beter thuis gaan zitten als je de muziek toch niet hoort ?

die bass moet je niet horen maar die moet je voeleeeeeeeeeeee

Als wij nu eens zouden beginnen de berijders van de mobiele cirkelzagen die men "scooters" noemt tegen den muur te zetten lossen wij een veel groter geluidsprobleem op ...

@Heau even | 26-01-10 | 10:30
.
Bullshit.
.
Ja het is permanente gehoorbeschadiging, maar voor 99.999% van de "slachtoffers" ongevaarlijk en onmerkbaar na een dag.
Misschien moeten we te hard sporten ook maar reguleren want spierpijn is namelijk permanente spierschade.
En moet iedereen permanent een zonnebril op want als je in de zon zou kijken of een felle lamp beschadig je je ogen ook een heel klein beetje permanent.
Of moeten we frikandellen ook maar voor iedereen verbieden want als je vet eet, zet je eenmalig en onomkeerbaar een aantal cellen om in vetcellen.
Of Roken. Of Drinken. Of niet rechtop zitten.....

Discojeugd zou ook oogblinden moeten dragen.
Dan kunnen ze die verboden reclame van Benson en Hedges niet zien op het raampje voor de DJ mixer!

best aardig plan, of je ze dan indoet is nog steeds je eigen keuze.

De 'Limiter' van vroeger was vooral gericht op overlast voor de buren.
Er moet inmiddels data genoeg voorhanden zijn om te weten hoeveel een menselijk oor kan hebben.

Gehoorschade laat zich volgens mij niet goed bepreken door oordopjes.
In dat soort tenten gaat het geluid zo hard dat het gewoon door het lichaam de oren bereikt. Een gehoorbeschermer die eruit ziet als een koptelefoon zal beter werken, maar dat gaat niemand dragen. Het geluid moet gewoon as loud as it is possible, but not louder then that.

Is oorale sex voor het huwelijk dan nu ineens wel geoorloofd ?

Op North Sea Jazz werden ze gewoon verkocht....

Laat ze eerst maar zorgen dat de pil gewoon in het pakket blijft, kijken we daarna wel verder.

Blijkbaar begrijpen weinig clubeigenaren dat je veel beter een groot aantal kleine speakers kunt gebruiken dan 4 van die enorme kasten. Dan blijft het aantal decibel automatisch lager en bezoekers kunnen toch dezelfde beleving houden....

Plan voor de oordopjes? de reinste betutteling....

dat de CU het wil verplichten, soit.
Wel hebben ze een punt: jij mag voor je werk van de ARBO niet aan een bepaalde geluidslimiet worden blootgesteld, maar je gehoor verkloten in de disco mag wel.

En ja, ook ik heb in mijn jeugd met mijn hoofd zowat in de boxen van de Veronica Drive in show gehangen, maar mis nu wel de nodige hoge tonen.

@ 2emeREP | 26-01-10 | 10:33
Eigen verantwoordelijkheid, heel fijn & fantastisch, maar dan ook niet het handje ophouden als je een werkloze dove kwartel bent geworden door meerdere avondjes vrijwillig midden in het ge-*oenk oenk* te staan.

Noemen ze die dopjes dan ondooms?

Grefojeugd en ChristenUnie zijn twee heel verschillende zaken. De CU is veel te werelds en vrijzinnig voor de grefojeugd. De grefojeugd kijkt niet eens televisie, laat staan dat ze enig idee hebben over het bestaan van discotheken waar te luide achteruitdraaimuziek te gehore gebracht wordt.

Je kan veel zeggen over die Christenjugend, maar hier hebben ze gewoon gelijk.

Tja, je kan natuurlijk ook de volume knop wat terugdraaien, ipv direct over subsidie te gaan bleren, maar dan horen de mensen die al gehoorbeschadiging hebben weer niks natuurlijk...
*tweeek zweert bij z'n op maat gemaakte oordoppies, kost wat maar hoor je de volgende dag ook nog wat*

Of je neemt je eigen mee. Eigen verantwoordelijkheid jeweettog.

Je kan zeggen wat je wilt, maar na het uitgaan heb jij waarschijnlijk ook een piep in je oren. Daarom draag ik zelf ook altijd oordopjes, niets mis mee... Hersenloos volk hier om dat direct te veroordelen, er wordt alleen gepleit voor gratis oordopjes aan de deur, niet dat ze in je oor worden gedrukt.

@Hansopje : kom eens onder je steen vandaan.
Grefo jeugd heeft laptops en daar passen heel handige ontvangertjes op en "uitzending gemist", wel eens van gehoord?
Ik zit in de muziek en raad ens wie heel veel thunderdome, tranc een wat voor meer fraaie namen die takkeherrie heeft kopen? P'cies!

Ik was laatst bij een concert, waar zowel het publiek, het barpersoneel als de band oordopjes inhadden om gehoorbeschadiging te voorkomen. Bizarre situatie was dat.... Hoe ingewikkeld is het om het volume wat naar beneden te brengen?

gristen unie is de uitvoering van de nederlandse islam

de gristen unie staat voor nederlandse islam

Ontzettend goed plan. Gehoorbeschadiging is a bitch.

IJmert Muilwijk? Whahahaha. Grefo all over the place. Verder wel een goed plan. Het volume kan ook gewoon omlaag toch? Is misschien simpeler.

Ben 't er wel mee eens, soms staat die muziek echt te hard aan.

Nadat men de oordoppen heeft ingevoerd gaat men over op oogkleppen.
Kunnen ze eindelijk ook eens ongestoord een dark room inwandelen om er vervolgens weer kruipend uit te komen. Nog ff en dan zijn dit soort partijen vervreemd van de maatschappij!

Ik ga zelf vaak uit en ben zelf ook dj, als je verstandig bent koop je zelf oordopjes om je gehoor te beschermen..
Oordopjes uitdelen is overigens wel een goed iniatief!

Als je er doof van wordt, dan zal god het toch wel zo gewild hebben?

En dan krijgen we de problemen met stembanden, want dan kunnen ze elkaar in de clubs niet meer verstaan: krijgen we dan oraalbehoedsmiddelen?

Ja want mensen zelf hun verantwoordelijkheid laten nemen is natuurlijk in dit christelijke regelapparaat uit den boze.

Gewoon de betere kwaliteit oordopjes (Exinores) geheel of gedeeltelijk laten vergoeden door je ziektekostenverzekering. :)

"Gehoorverlies kan leiden tot sociaal isolement."
Nee, van die dopjes in je hoofd niet!

Op zich een aardig voorstel, eindelijk its wat niet op reli gebaseerd is.

Dat hoor je die muziek toch niet. Hoe kun je dan feesten. Daar in de politiek zitten ze allemaal nog in de jaren 80. Toen feesten ze nog niet zo. Laat ze maar eens ervaren wat feesten is. Neem ze mee naar een disco in den haag of zo. Dan laten ze het wel zitten

Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Als je discotheken gaat verplichten om de volumeknop naar beneden te draaien, krijg je weer de reacties van: "schande" of "wat een betutteling weer!".
Als je oordopjes uitdeelt in je discotheek geef je bezoekers in ieders geval een kans om er iets aan het probleem te doen, zonder dat je andere benadeelt.

Eindelijk stukje beleid wat wel ergens op slaat.

Je wil niet weten hoe doof "jong nederland" er over 30 jaar bij loopt.

Ik zou graag willen dat er gratis mondknevels worden verstrekt aan alle gelovigen. Buitenshuis verplicht te dragen.

Laat die gristenen die er last van hebben lekker thuis blijven en naar kerkelijke liederen luisteren. Ik kan me een feest herinneren in sporthallen Zuid in A'dam waar het volume zo hard stond dat ik de woensdag erna nog een piep in mijn oren had, maar ik heb er echt niets aan overgehouden. Pas geleden nog een test gehad. Als mensen persé dopjes willen dragen oké, maar niet verplichten. We moeten al zoveel.

gristenunie is een minderheidsclubje die helemaal niets te willen hebben!!

Goed idee. Uitvoeren graag.

BTW: goede oordopjes krijg je niet onder de 100 euri.

Ik ben er voor, ik loop ook vaak met oordoppen in. Als ik ze uit doe dan hoor ik pas hoe hard er soms gedraaid wordt.

Mee eens, het slaat echt nergens op hoe hard het volume gezet wordt op sommige plekken.

Hey Dimitri, wat betekent house nou voor jou?

bezoekers van discotheken moeten hier hun eigen verantwoordelijkheid voor nemen, doen de meesten ook zelfs...
christenunie needs to stfu
of willen ze subsidie gaan geven voor oordopjes? (gvd wel uit de partijkas he!)
dopjes die 2 minuten in een oor zitten en daarna wegens grote irritatie een plekje op de vloer vinden naast de 200 andere oordopjes

maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen????,,MOAHAHAHAHA!!!

Religie kan ook leiden tot sociaal isolement.

De wijze waarop geluidsnormen zijn vastgesteld is fout. Aantallen decibel willen niets zeggen. Fabrikanten van geluidsapparatuur zorgen voor componenten waarmee muziek keihard kan worden afgespeeld terwijl het allemaal netjes binnen de normen blijft. Dit gebeurt met soundshaping waarbij trillingen worden opgeschaald, maar binnen een maximale amplitude blijven en door ervoor te zorgen dat het piekgemiddelde onder de norm blijft. Beuk-rust-beuk-rust-beuk-rust-beuk-rust. Dit is al jaren bekend bij de overheid en het is een probleem bij handhaving. Buren kunnen bijv. klagen wat ze willen terwijl er niks aan te doen is.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom muziek persee zo hard moet worden afgespeeld dat je bij elkaar in de oren moet krijsen om je verstaanbaar te maken (gehoorbeschadiging anyone?). Op een of andere manier is dit de norm. Je kunt godverdomme geen tent binnen en je wordt onthaald met kutmuziek op kutniveau. Binnenkort is het weer carnaval, maar we bedanken er voortaan voor. Zelfs in tenten voor gezinnen met kleine kinderen staat de muziek keihard. Je hoort die klacht steeds vaker. Proficiat, uitbaters.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom muziek persee zo hard moet worden afgespeeld dat je bij elkaar in de oren moet krijsen om je verstaanbaar te maken.
Stir Glenfarclas II | 26-01-10 | 13:51

Als lullen meer moeite kost (door harde muziek), dan zuipt men meer.
Ouwehoeren brengt geen geld in het laatje; drankjes wel. * ka-tsjiiing *

Voor in de kerk zeker...

Ik ben eerder voor een verbod op muziek die kei en keihard staat, want
je kunt dan nooit een fatsoenlijk babbeltje maken, tenzij je je gezicht heel dichtbij de ander houd, en dan maar hopen dat degene die tegen je staat te schreeuwen niet met consumptie praat en je zo helemaal onderzevert.
Bovendien ben ik niet doof, dus is het nergens voor nodig om de muziek keihard te zetten, want daar wordt je juist doof van.

Hmm idd mn oren staan altijd te suizen na een avondje uitgaan..
misschien zijn oordopjes dan wel absurd, omdat het volume gewoon omlaag kan.. maarja.

Ik geef ze gelijk hoor.

Lekker non-item weer van de CU want ik kan die ruk kerk klokken nog steeds horen op zondag als ik de club uit strompel!

Da's wel een goed idee. Maar PerspectieF is dan weer een kutnaam.

"Gehoorverlies kan leiden tot een sociaal isolement "
Lid zijn van ChristenUnie of PerspectieF ook...
Geweldig ook de positieve inbreng(NOT) van de ChristenUnie bij de kabinetsfittie tussen PvdA en Bak-ellende rondom Moslim-bom-drop-zone Irak.

RSS Feeds

Digi Sp!ts archief