Oldtimers dupe van akkoord

30 oktober 2012 om 20:39 door R. Visser
Oldtimers dupe van akkoord

De Bovag vindt dat volledige afschaffing van de belastingvrijstelling voor oldtimers te ver gaat. Dat liett de brancheorganisatie vandaag weten in reactie op het regeerakkoord dat de VVD en PvdA gisteren bereikten.

De belastingvrijstelling werd ooit ingevoerd om het mobiele erfgoed te beschermen. Veel automobilisten kopen echter een oldtimer voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is daarbij een belangrijke reden.
 
De oude auto's stoten relatief veel schadelijke stoffen uit. De Bovag zegt te begrijpen dat de VVD en PvdA, vooral vanuit milieuoogpunt, kritisch kijken naar de belastingvrijstelling voor oldtimers. Maar de organisatie vindt dat de maatregel te ver gaat en dat ook echte liefhebbers, die hun oldtimer zelden gebruiken, worden getroffen. De Bovag wil daarom een systeem waarbij gekeken wordt naar het aantal 'gebruiksdagen' van de oldtimer.
 
Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende 2 jaar terug nog dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland was gestegen van 165.000 in 2000 naar 410.000 in 2010.

Reacties

afbeelding van ongelovige thomas
Ik kan niet eens een nieuwe auto betalen, laat staan een old-timer.
afbeelding van Ultrafox69
VVD en de PvdA slopen het land. OV kaart weg, old timers weg, BTW omhoog. Ik weet al wat er volgend jaar ons te wachten staat. HUISARTS uit het basis pakket. . Oogjes al open mensen.
afbeelding van Raevin
Gelukkig hebben de Zweden meer ballen dan Nederlanders. Hier heeft men al snel een extra auto voor het geval je huidige auto het op eens niet doet... sta je daar in de winter, lekker. De backup is vaak een oldtimer die hier ook wegenbelasting vrij is.
afbeelding van Hammondman
Nee, iedere 3 jaar een nieuwe prius kopen, dat is goed voor het mileu... Fl*kker toch een eind op met die ecofascistische denkbeelden die de rechtse hobby's van economie aanjagen op een (voor ons) onprettige manier penetreren. Als auto's 70% van de CO2 uitstoot 'veroorzaken' (alsof het een misdaad is) tijdens productie, is het juist goed om lang door te rijden met een oud beestje. Helaas past dat niet binnen de beoogde winsten in de nabije toekomst.
afbeelding van alfred2011
Veel automobilisten kopen echter een oldtimer voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is daarbij een belangrijke reden. . Dus niet de regering belazerd de boel maar de frauderende oldtimer houders. . Alleen rijden tijdens optochten, ja, ja, elke dag in de file naar werk/huis bedoel je. . Oldtimers worden niet verschroot (zou niet eens zo verkeerd zijn) maar de belastingvrijstelling vervalt. . Ja mensen, hobbies kosten geld en het kankerverwekkende uitlaatgas wordt zo weer een beetje tegen gegaan. . vieze rookbakken.
afbeelding van sarko
alfred2011 | 30-10-12 | 21:19 Eh ja , oh, en nu , ok , voor het eerst eens met een reaguursel van alfred2011
afbeelding van importschot
Mocht er straks nog iemand een Ford mustang uit 1966 willen verkopen voor niet al te veel dan houd ik me aanbevolen. Ik zal er toch niet meer dan 120 pond per 6 maanden belasting voor hoeven te betalen.
afbeelding van Hendrikaatje
alfred2011 | 30-10-12 | 21:19 De oldtimer wordt liefdevol opgeknapt en als het kan aan het overig publiek getoond als rijdend museum stuk. Zo'n auto is ouder dan 25 jaar, zolang is er meestal ook wegenbelasting betaald, in totaal vaak veel meer dan de auto nieuw gekost heeft. Van kwalijke uitstoot kan men nauwelijks spreken daar deze voertuigen op een uitstekende wijze onderhouden worden en vaak zelfs veel minder schadelijke uitstoot produceren dan veel modernere auto's; dit ook omdat vaak op LPG gereden wordt. Alfred, U kletst uit Uw nek!
afbeelding van Breinstein
Nog een paar belastingverhogingen en we rijden allemaal in een oldtimer. Simpelweg omdat we geen nieuwe meer kunnen betalen. En als we dat wel kunnen neemt een Litouwer 'm wel gratis mee.
afbeelding van Abu Hamlap
Naar de schroothoop met die ouwe krengen. En motors horen hier ook niet. Misschien ga ik iets te ver met m'n eisen, we zien wel waar het schip strandt.
afbeelding van harolds.houten
mompelt iets van *hoe kwamen we aan bijtelling ?*.. fuck off met uitsoot en dit dat....Belasting dienst loopt geld mis....en dat vinden ze helemaal niet leuk....
afbeelding van harolds.houten
Abu Hamlap +1 als we straks massaal motor gaan rijden verdubbelen ze daar ook de belasting van of ze komen met bijzondere belastingen ....
afbeelding van von sokkenstopfen
Veel automobilisten kopen echter een oldtimer voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is daarbij een belangrijke reden. Een oldtimer kost meer aan onderhoud dan nieuwe auto's. Een nieuwe auto kost meer om te produceren dan een ouwe onderhouden. . Dus niet de regering belazerd de boel maar de frauderende oldtimer houders. Zo hee, de burger die gewoon gebruik maakt van een verworven recht fraudeurs noemen. En worden we niet allemaal continu belazerd door diezelfde kutregering? . Alleen rijden tijdens optochten, ja, ja, elke dag in de file naar werk/huis bedoel je. Alsof je elke ochtend en avond niet in een grote optocht staat. Man, in de fabriek waar je koekblik in elkaar word gezet hangen ze al in de file. . Oldtimers worden niet verschroot (zou niet eens zo verkeerd zijn) maar de belastingvrijstelling vervalt. Wat een giller! Ze worden niet verschroot! Dat zou er nog bij moeten komen ook. Dan vermoord ik toch echt degene die de eerste hand aan mijn auto legt, en valt het nog maar te bezien of het wel doorgaat. . Ja mensen, hobbies kosten geld en het kankerverwekkende uitlaatgas wordt zo weer een beetje tegen gegaan. Wel eens van een roet of co meting bij de jaarlijkse apk gehoord? . vieze rookbakken. Nogmaals, wel eens van een roet of co meting bij de jaarlijkse apk gehoord? alfred2011 | 30-10-12 | 21:19
afbeelding van Hendrikaatje
Breinstein | 30-10-12 | 21:57 Schijnt dat in 2013 Brussel de grens met Roemenië open gooit en er een Roma plaag over ons komt, kompleet met pendeldiensten voor verkregen waar...
afbeelding van NieuweNicknameHanz
Nu smurf ik wel eens op marktplaats/klassiekers en tot mijn grote verbazing/ergernis staan er zeer veel, zo niet ontzettend veel Mercedessen (vrijwel allemaal diesels) van net 25 jaar en ouder te koop. Te koop aangeboden onder het mom van klassieker en dan erbij, zakelijk zeer aantrekkelijk te berijden, en goedkoop in onderhoud en blablablabla, die groep verkopers zijn dus de misbruikers aan het stimuleren dus zeg ik prima plan. Maar voor de echte liefhebber laten we zeggen die een Alfa Romeo Montreal heeft staan uit de jaren 60 dus zeldzaam dat die dus ook onder deze noemer (misbruik) valt vind ik dus verkeerd. Deze laatste rijdt misschien maximaal 3000 km per jaar ( hoog ingeschat) zou dus compleet vrijstelling behoren te krijgen. Misschien een hint, de echte maar dan de echte klassiekers, zijn dus auto's gebouwd voor 1975 misschien 1970 zelfs, deze zijn qua techniek niet al te betrouwbaar en staan regelmatig met de motorkap open, en misschien niet meer gebouwd dan een paar duizend exemplaren of aantoonbaar zeldzaam in aantal wat nog rijdend is acuut vrijstellen van mrb.
afbeelding van von sokkenstopfen
NieuweNicknameHanz |30-10-12 |22:42 slechts 3% van ons wagenpark is een oldtimer, en denk ik dat daarvan 2/3 meer binnen staat dan buiten of gerestaureerd word of als beleging weggezet is, en dan dus 1% daadwerkelijk rond rijd, dus waar gaat het over? Ook ouwe oldtimers raken een keer op en maken ze plaats voor nieuwere generaties oldtimers, dus worden ze vanzelf schoner. Niet dat de huidige oldtimers nou slecht zijn, want die moeten ook gewoon een roet/co test ondergaan bij de apk, dus die fabeltjes kunnen bij het oud vuil.
afbeelding van Kuarg
Wanneer wegenbelasting op Batavus en aanverwant?
afbeelding van dirkx62
Het kost een hoop geld om een oude auto van 25 jaar in een goede staat te krijgen en te houden. Die mensen helpen de economie al meer als genoeg. Daar word totaal aan voorbij gegaan. Ik zelf heb een Faroza 1994 nog geen 25 jaar oud. Dat kost al handen vol geld. Daarom zeg ik. Het is hun hobby, daarom hebben ze er zoveel voor over. Maar laat het een hobby blijven en niet weer een citroen die financieel uitgeknepen moet worden. Want deze regering en alle andere regeringen gunnen de gewone man niets meer. Alleen als de regering de mensen nog meer kan leegzuigen dan mag het. Daarom hebben de mensen voor Samsom gekozen in de hoop het beetje plezier wat ze nog hebben dat te kunnen behouden. Wat een zeperd. We gaan nog meer betalen, ook hij is een verkiezing fraudeur. Want de PvdA was toch voor de kleine man ? Nou dat is dan over, ze werken nu met de middenstand samen en die gevolgen zullen we zeker gaan merken. PvdA is nu een partij van de rijken geworden. Samsom heeft het erg hoog in zijn bol, te hoog voor de PvdA. Dat zal de PvdA ook wel merken bij de volgende verkiezingen. Net als het CDA houden ze alleen de kippen over de rest jagen ze terug naar wilders. Triest maar waar.
afbeelding van ghetto-69
dirkx62 | 30-10-12 | 23:42 Dat is dan wel weer gunstig ja dat ze naar Geert gejaagd worden ondanks dat ook ik in het bezit ben van oldtimers .
afbeelding van koosje
von sokkenstopfen het zijn de mensen die misbruik maken van de regels die het verbruiken voor de echte liefhebbers. Regels en wetten die dit aantrekkelijk maken zijn; de vrijstelling van A.P.K., de vrijstelling van motorrijtuigen belasting en de veel goedkopere oldtimer verzekering. dus ook de roet meting en co2 uitstoot wordt niet meer gemeten. en een diesel zal niet zo goed rijden op gas.
afbeelding van Hendrikaatje
koosje | 31-10-12 | 00:23 Nu denk ik weer dat de klassieker rijders toch meestal wat exclusiever auto's rijden waaronder weinig diesels. Denk dat de diesel rijders ook vaak de brood rijders zijn.
afbeelding van petjeaff
OV kaart weg, een goede zaak wie leren die weet de weg net als werken wie wil werken krijg werk
afbeelding van von sokkenstopfen
koosje |31-10-12 |00:23 Hoezo misbruik? er staat nergens dat het aan km gebonden is, of dat het niet de bedoeling is dat een oldtimer voor dagelijks gebruik is, dus wat nou misbruik? Als je de keus krijgt om iets niet hoeven te betalen, dan is dat toch je goed recht om daar gebruik van te maken? Daarnaast moet elke diesel vanaf 1980 gewoon een roetmeting ondergaan, dus die anderhalve diesel van voor die tijd die er nog rond rijd valt wel mee, want de meeste oldtimers voor dagelijks gebruik zijn overwegend jaren 80 auto's, dus kun je wel stellen dat de meeste oldtimerdiesels gewoon aan de normen voldoen.
afbeelding van von sokkenstopfen
Teken hier de petitie tegen de voorgenomen plannen van dit zieke klotekabinet. http://www.knac.nl/petitie/
afbeelding van robert.vandenbrink
Een oude(re) auto en met name die op LPG rijden is juist redelijk betaalbaar nog. Onderdelen vervangen kost bijna niets (volop te koop) een 'sloperij' cq autodemontagebedrijf waar ik mijn Audi 80 uit 1988 heen bracht was er heel erg blij mee. Het was een automaat en de versnellingsbak alleen al is ongeveer 600 Euro waard op de 'markt'... Helaas wat blikschade opgelopen (een truck van 18 meter die achteruit rijdt hou je niet tegen!) maar dat is netjes onderhands opgelost met het transportbedrijf. Mijn volgende 'wielen' zijn zeer zeker ook weer een (semi) old-timer! Ik rijd al 25 jaar schadevrij en ca. 200 Euro per jaar voor een WA verzekering vind ik een schappelijke prijs om in zo'n auto te mogen en kunnen rijden, zelfs al is het voor dagelijks gebruik. En die normen, daar voldeed mijn Audi wel aan (*niet eens op LPG* maar ja, wel 8 liter per 100 km, 1 op 12 dus rijden) Als mijn buurman zijn VW kever start klinkt en ruikt het overigens wel lekker!
afbeelding van Ploertendodert
Als ik een oldtimer zou kopen voor goedkoop rijden, zou het een oude mercedes of volvo omgebouwd op gas zijn. Goedkope brandstof en "oldtimerwet" Als ik echt een oldtimer wilde hebben als oldtimer hield ik hem zo origineel mogelijk. Jammer dat de regering van de heilige koe een melkkoe maakt. Het enige dat ze me nog kunnen maken is dat ik niet in een Aygo of botsauto gezien wil worden, en daar hebben ze me. Ik naai dus lekker terug met de forensentax.
afbeelding van DeMus2000
Het is inderdaad zo dat die oude bakken meer verontreiniging veroorzaken dan nieuwe modellen. Als je zo'n oude auto voor dagelijks gebruik hebt, kun je daar best belasting over betalen. Dat moet idereen, dus waarom dan niet als je een oude auto hebt? Ik heb me altijd groen en geel geërgerd aan de regeling dat oude auto's vrij zijn van wegenbelasting. Slaat nergens op.
afbeelding van nightquest
von sokkenstopfen het zijn de mensen die misbruik maken van de regels die het verbruiken voor de echte liefhebbers. Regels en wetten die dit aantrekkelijk maken zijn; de vrijstelling van A.P.K., de vrijstelling van motorrijtuigen belasting en de veel goedkopere oldtimer verzekering. koosje | 31-10-12 | 00:23 | Misbruik melden . Volgens mij heb jij een aantal verkeerde wetten en regels voor ogen. Een oldtimer moet nog gewoon naar zijn APK toe. Na een bepaalde leeftijd (meer dan 25 jaar) moet hij niet jaarlijks maar 2jaarlijks naar de keuring toe. Dit is ingevoerd omdat er wordt verwacht dat zulke auto's minder gereden worden (zonde om jaarlijks apk te moeten doen op een auto die 3 maanden per jaar rijd). Pas als de auto 50 jaar is wordt hij apk vrij. Vrijwel geen enkele auto haalt dat tenzij hij volledig gerestaureerd is en die auto's hebben vaak een volledig nieuwe milieuvriendelijke motor erin. . Veel goedkopere oldtimerverzekering geld alleen als de auto geregistreerd staat als 2e auto. Je moet een newtimer in je bezit hebben (met apk, verzekering en wegenbelasting). Heb je dat niet betaal je over het algemeen hetzelfde als voor een normale auto. En met de echt spotgoedkope verzekeringen mag je zelfs alleen in de zomermaanden met je auto rijden. Voor de rest van de tijd mogen ze de weg niet op . Wegenbelastingvrij zijn ze uiteraard wel. Maar waar ik niemand over hoor is dat ze al maatregelen hebben ingevoerd. Sinds januari 2012 kan een auto van 25 jaar niet meer een oldtimer worden. Alles wat op 2012 een oldtimer is blijft dat maar alles daarna blijft zoals het is. Juist om al die mensen die een mercedes uit Duitsland importeren om goedkoper te rijden tegen te gaan. . Ik heb zelf een oldtimer naast mijn normale auto als liefhebberij en moet zeggen als ik alle onderhoudskosten, benzineverbruik (oldtimers rijden niet zuinig) etc bij elkaar leg ben ik echt niet veel goedkoper uit dan bij mijn normale auto. Ik ben alleen wel erg blij dat als mijn auto maanden stil staat omdat ik een onderdeel niet kan vinden of geen tijd heb iets te repareren ik me niet blauw betaal aan een stilstaande auto. Stilstaan kost me weinig en bij gebruik schieten mijn kosten omhoog. Zo zou het toch moeten zijn met een hobby/liefhebberij?
afbeelding van Abu Hamlap
Ach, het allemaal ondoordacht hap-snap beleid. Met enig inzicht heeft het allang niet meer te maken in het Grote Sprookjesbos, wat Den Haag heet.
afbeelding van _Sephiroth_
Ze moeten hier niet zo zeuren over die uitstoot. Wat denk je wat er gaat gebeuren als straks in china iedereen een auto kan betalen?
afbeelding van Fransisca
Wij Nederlanders denken wellicht dat de regering het beste met ons voor heeft. Het gaat alleen maar om geld en macht. En nu hoe blijven we vriendjes met Brussel. Onthoudt: Niemand heeft het beste met u voor.
afbeelding van peduhr
Wat een -- weggejorist --ken zijn het toch daar in den haag. Eerst gaan ze de wet versoepelen zodat elke auto van 30 jaar en ouder straks wegenbelastingvrij wordt en nu willen ze opeens alle oldtimers MRB laten betalen. (wat ik overigens niet expliciet in het regeerakkoord lees) Ik hoop er nog op dat ze het alleen over die nieuwe regeling hebben en dus alles t/m bouwjaar '86 wegenbelastingvrij wordt en daarna niet meer. | Als ze echt alle oldtimers MRB willen laten betalen gaat de hele markt hiervoor op zijn kop. Het gros zal zijn oldtimer schorsen en er dus niet meer mee rijden. Meetings en evenementen kunnen worden afgeschaft. Uiteindelijk zullen alle oldtimers naar het buitenland gaan en verdwijnt zo het erfgoed van Nederlandsche bodem. | Bruggen slaan, het klinkt prachtig maar het is niet meer dan het uitknijpen van de burgers voor iets wat de bankensector veroorzaakt heeft.
afbeelding van Jehan Addels
Motorrijders zouden ook wel meer wegenbelasting mogen betalen.
afbeelding van Meneer De Jonge
Wie met een oldtimer rijdt en geen wegenbelasting betaalt maakt GEbruik van door de overheid uitgevaardigde regelgeving en geen MISbruik. Dat de overheid af en toe niet tevreden is met het effect van de eigen regelgeving is alleen maar een teken dat politici, topambtenaren en ingehuurde deskundigen hun huiswerk niet goed maken. Beetje kinderachtig om dan met het vingertje naar de burger te gaan wijzen: "Ja, natuurlijk, dat zijn onze eigen regels, maar daar waren ze niet voor bedoeld, zeg, jullie maken er misbruik van, boehoehoe!" Wat ik nog treuriger vind is dat hele volksstammen dan nog met die sukkels mee gaan blèren ook. - Ik heb een motor, die ik 24 jaar geleden gebruikt kocht en toen was hij anderhalf jaar oud. In april kreeg ik een beschikking van de Belastingdienst dat ik er geen wegenbelasting meer voor hoefde te betalen. Ik rij er al die jaren al mee en ik rij gewoon door. Er stond niks bij dat ik hem nu in een vitrine moest zetten en alleen mocht gebruiken voor ritjes naar door van overheidswege erkende oldtimerfestivals via de aangegeven route of zo. - Bestuurders van Nederland: doe gewoon je werk goed en voor de rest geldt: never give a sucker a break. - Als ook deze afspraak met de burgers opeens door de overheid eenzijdig wordt opgezegd omdat hij niet tegen zijn verlies kan haal ik er mijn schouders over op. Niks nieuws.
afbeelding van opabakker
Dit typeert het nieuwe kabinet. Het gaat ze niet om het milieu, het gaat ze om die 150 miljoen die ze met een hele simpele pennestreek binnen kunnen harken. Er wordt echter aan het feit voorbij gegaan dat ze hiermee de oldtimermarkt volledig om zeep helpen. Restaurateurs, handelaars in onderdelen, verhuurbedrijven, beurzen, meetings enz enz........ Dit gaat uiteindelijk meer kosten dan wat het oplevert.
afbeelding van Meneer De Jonge
Speciaal voor Jehan de bedragen voor mijn motoren van de laatste jaren. 2009: E 80,00; 2010 E 88,00 (plus 10%); 2011 92,00 (plus 4.5%); 2012: E 108,00 (plus 17%) Over vier jaar een stijging van 35%. - Dankzij mensen als Jehan, die altijd piepen: "Spaar mij! Pak hem, pak hem!" werken de verdeel-en-heers tactieken van de overheid altijd, gegarandeerd. En worden we per saldo allemaal wel ergens geplukt. Dank je wel voor je bijdrage, Jehan.
afbeelding van joppie
helemaal eens met meneer de jonge, dat hele volkstammen het misbruik noemen als je van een regelgeving bgebruik maak die eens een keertje een voordeel opleverd, heefd meer te maken met een projectie van innerlijke onvrede van ,hun zelf en daardoor een ander niks gunnen dus het oordeel van misbruik komt voor uit afgunst en innerlijke onvrede van de mens zelf . je gunt het gewoon een ander als ie een keertje een voordeel heefd die rechtsgeldig is en in de wet is vastgelegd, waabij het voordeel vaak in twijfel gebracht kan worden vanwege onderhoud. zijn we als mensheid al zo gezakt dat we een ander niet eens meer wat gunnen en meteen veroordelen al misbruik. maarja de helfd van nederland is al gefrustreerd door alle bezuinigingen. ik kijg bijna terroristische neigingen als ze aan mijn oude mercedes benz komen die ik al een jaar aan het restaureren ben, en alles duur doe met het oogpunt het moet minstens 10 jaar mee kunnen. ik rij ook er nog een lpg auto bij, en ben ik echt 5000 euro verloren nu. in 1 jaar tijd met 100den uren arbeid. liefde en ellende. een haat /liefde verhouding en dan dit ! gelul allemaal, nu moet mijn oude gerestaureerde benz naar een boer in de oekraine die zijn modderpoten op mijn mooie schone bekleding neerzet, de motor ijkoud start met teveel gas , het geen moer intereseerd hoe ie er naar en week uitziet, zulen we de mooiste exemplaren dan maar aan de grieken schenken, rijden ze daar wel belastingvrij in echte hollandse opgeknapte oldtiimers van 5000-10.000 euro waarde voor een appel en een ei.
afbeelding van Osman0031
Prima initiatief: weg met dat vuilnis uit Duitsland En als je die paar tientjes in de maand belasting niet kan betalen kan je sowieso beter gaan fietsen
afbeelding van nightquest
Ik vraag me af wie er in Den Haag ook denkt dat dit het probleem zal oplossen: . Gedachte: "Iedereen die nu een wegenbelastingvrije auto heeft gaat dan opeens 150 euro p/m neerleggen (oldtimers zijn zwaar). Dat levert een hoop op en niets veranderd. goed idee!" . Praktijk: Half buitenlands en studerend nederland die nu een oude mercedes rijd omdat het goedkoop is heeft geen geld om een nieuwe te kopen. De oude mercedes kost nu evenveel geld als een normale auto dus er is geen voordeel meer maar ook geen reden om hem weg te doen. De rest van bezitters (de liefhebbers) doen massaal hun auto weg omdat ze geen geld hebben om een normale auto en hun grote liefde te onderhouden. Conclusie: Nauwelijks extra inkomen, geen cultureel erfgoed meer en voor zover mogelijk nog meer ontevreden burgers...
afbeelding van nightquest
Prima initiatief: weg met dat vuilnis uit DuitslandEn als je die paar tientjes in de maand belasting niet kan betalen kan je sowieso beter gaan fietsen Osman0031|31-10-12|09:41| Misbruik melden . Ik heb voor het gemak even bij de belastingdienst berekend wat ik zou moeten betalen als mijn auto geen oldtimer was. . Uitkomst berekening Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 296,00 Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 1184,00 . Dus begin nou even niet over een paar tientjes
afbeelding van Abu Hamlap
nightquest | 31-10-12 | 09:45 | U zult dit misschien gek vinden, ik heb nooit een auto gehad, maar wat u schrijft had ik ook al bedacht. En ik was niet de enige geloof ik. Want inderdaad, ik ken nogal wat mensen die in zo'n ouwe kar rijden, omdat het nu eenmaal goedkoop eh is. Studenten misschien? Maar goed, waar gaat het over? Dat men totaal niet nadenkt WAAR men mee bezig is in Den Haag. Ik wilde het niet zeggen, maar het is wel zo..
afbeelding van Polllllll
Terecht. Voor de maanden dat ze binnen staan kun je ze schrappen, en de Turken hebben pech.
afbeelding van Hammondman
Ik snap niet dat mensen oldtimer rijders zo'n uitvreters vinden omdat ze geen belasting betalen. Waarom? 't Is gewoon een financiëel voordeeltje. Of werkt hier niemand eens een keer zwart? Laat die lui, die auto's hebben gigantisch veel in de staatskas gebracht, zijn oud, vormen slechts een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein deel van het wagenpark en (soms) onbetrouwbaar. Moeten we nu ook iedereen die in een woning van voor 1980 woont scheef aankijken? Dat kan echt niet hoor, als je in een woning van voor 1980 woont ben je gewoon ASOCIAAL. Waarom? Je gunt bouwvakkers hun brood niet. Dat slaat toch ook nergens op?
afbeelding van Kelele Nyingi
De oplossing is simpel en eerlijk: motorrijtuigenbelasting afschaffen en een evenredige opslag op brandstof. Hoe meer men rijdt, hoe meer brandstof men verbruikt, dus de vervuiler betaalt. Ook vanuit milieu-oogpunt alleen maar pluspunten.
afbeelding van opabakker
Ik stel voor om naar mate mensen ouder worden ze ook evenredig meer belasting te laten betalen. De vervuiler betaalt immers?
afbeelding van Abu Hamlap
@Kelele Nyingi | 31-10-12 | 10:17 Geestig, je wilt dus mensen die een auto voor hun werk nodig hebben, of de mensen die de langste afstand moeten overbruggen om naar hun werk te komen, voor de kosten op laten draaien, om de oldtimers te 'ontzien'. Geniaal heur! En het openbaar vervoer rijdt zeker op lucht?
afbeelding van Kelele Nyingi
@ Abu Hamlap | 31-10-12 | 10:26 Niet om oldtimers te ontzien. Niemand wordt ontzien. Rij je weinig, betaal je weinig; rij je veel, betaal je veel. Eerlijker wordt het niet. Waarom zou ik met mijn 10.000 km/jaar moeten meebetalen aan de vervoerskosten van iemand, die 50.000 km/jaar rijdt in een vergelijkbare auto? Leg me eens uit hoe dat eerlijk is. Als jij veel kilometers moet maken voor je werk, verreken je dat maar in je prijs of je looneis. Of je verhuist dichter naar je werk toe.
afbeelding van Abu Hamlap
@Kelele Nyingi Vooral het 'verhuizen' dichter naar het werk toe, zal geen enkel bezwaar opleveren voor de gemiddelde werkwillige. LOL en al die mensen zullen nu met de vuist op tafel slaan en naar hun werkgever stappen.. ZO kan het niet langer! Neem nog een kop koffie, en draag er zorg voor dat het een sterke is ;)
afbeelding van Hendrikaatje
Kelele Nyingi | 31-10-12 | 10:17 Dit is te eenvoudig en kan door het Haags gespuis niet begrepen worden...
afbeelding van Kelele Nyingi
@ Abu Hamlap | 31-10-12 | 10:42 Ja, ja, maar ondertussen heb je me nog altijd niet uitgelegd, waarom het eerlijk is, dat iemand die weinig kilometers rijdt, iemand die veel kilometers maakt subsidieert. . Het probleem van forenzen is niet van de laatste paar jaar. Al decennia lang bestaat dat probleem. Ook in tijden dat het economisch goed ging en er een vlotte doorstroming bestond op de huizenmarkt. De meeste forenzen kiezen er bewust voor om die vele duizenden kilometers te maken. Dat ze dat lekker zelf betalen! En als ze er met hun baas niet uit komen, is dat ook niet mijn probleem. Geen enkele reden dus om mij daaraan te laten meebetalen. Jij maakt de kilometers, jij betaalt de kosten. Zo hoort dat.
afbeelding van Abu Hamlap
@Kelele Nyingi Ik betwijfel of de forenzen daar vrijwillig voor hebben gekozen. Er zijn nogal wat bedrijven die geregeld verhuizen of fuseren, of botweg zijn doorgestart op 1 lokatie, nadat de buitenlandse investeerders geen heil meer zagen om het bedrijf -wat eerst uit meer dan 1 vestigingen bestond in een aantal van de gevallen- hier aan de praat te houden. Wat er in de praktijk op neerkomt dat mensen rustig vanuit Limburg naar een industrieterrein in Holland op en neer moeten pendelen. Bovendien stel ik sowieso vast dat het nog maar de vraag is of mensen een keuze hebben, als je kijkt naar het aanbod van banen in een bepaalde sector. Mensen zijn gewoon gedwongen om zover te reizen! Ook dat is een uitkomst van het feit dat er bijna niemand nog een 'vast contract' krijgt aangeboden. Maar goed, dit dwaalt wel een beetje erg ver weg van het topic ;)
afbeelding van Dr. O.P. Lul
vanmorgen bij het NOS-journaal, zo'n babyboomert die begint te janken dat hij nu voor 4 oldtimers belasting moet betalen... Als je geld genoeg heb om zo'n hobby te hebben, hoef je ook niet te zeuren dat een kadootje in de vorm van geen wegenbelasting komt te vervallen.. Voor mij doen jullie het niet! Je gebruikt m op de weg? betalen! Zeker met die vervuiling van die ouwe auto's. Je ziet zo vaak dat iemand een 26-jarige ouwe volkswagen, mercedes of wat dan ook koopt, zodat ze lekker geen wegenbelasting betalen. En ondertussen wel lekker vervuilen? Als je het doet om als museumstukje te conserveren, kan je m ook lekker in de garage laten staan! Ik heb ook de auto gekozen die ik wil rijden en omdat het geen kleintje is en niet 1 van de zuinigste betaal ik ook meer wegenbelasting dan gemiddeld. En terecht! Net zo tenenkrommend als die babyboomert die het akkoord wel prima vindt omdat zijn huis toch al bijna afbetaald is... En de rest van Nederland meneer?
afbeelding van Kelele Nyingi
@ Abu Hamlap | 31-10-12 | 12:15 Ach, hou nou toch op! Bedrijven die 'geregeld verhuizen'... Dat geldt voor een paar procent van de bedrijven, niet voor het merendeel. De files staan voornamelijk vol met mensen, die al jaren lang elke dag weer van hun huis naar hun werk op dezelfde locatie een pleuriseind verderop gaan. Wat voor reden ze daarvoor hebben, maakt me ook allemaal niks uit, trouwens. Het blijft als een paal boven water staan, dat het niet redelijk is, dat ik aan hun vervoerskosten moet meebetalen. Dus het blijft als een paal boven water staan, dat het veel eerlijker is om de motorrijtuigenbelasting via de brandstof te innen, zodat degene die het meest rijdt en het milieu het meest belast ook naar verhouding het meest betaalt. En om dit even terug te brengen naar het topic: dat geldt dus ook voor mensen met oldtimers. Zij die de olttimer werkelijk hebben voor de hobby en er maar een paar kilometer per jaar mee rijden, betalen dus vrijwel niks aan motorrijtuigenbelasting; zij die hem gebruiken voor dagelijks vervoer, wel. Probleem opgelost.
afbeelding van Konkordantius
Logisch gevolg van dat er steeds meer oldtimers als dagelijkse auto worden gebruikt.
afbeelding van Hendrikaatje
Dr. O.P. Lul | 31-10-12 | 13:21 "zo'n babyboomert die begint te janken dat hij nu voor 4 oldtimers belasting moet betalen." Ook deze babyboomert kan maar met 1 auto tegelijk gebruik van de weg maken, met maar 1 auto vervuilen en dat doet hij dan uit milieu oogpunt met z'n Primus... U zo horende rijdt U met zo'n PC hoofd tractor... Nou, die produceert wat lekkers....
afbeelding van Hendrikaatje
Dr. O.P. Lul | 31-10-12 | 13:21 Zie net dat Kelele Nyingi|31-10-12|13:41 het beter uitlegt dan ik het trachtte te doen.. Shame over me...
afbeelding van pitabroodje
Bij campers betaal je 3 mnd. wegenbelasting (1/4 deel) en dan mag je ze het hele jaar gebruiken. Dit zou je voor old-timers ook kunnen invoeren..... dus een kwart van het normale tarief.
afbeelding van zeur
* uit overwegingen van milieugekkies gallen, aanschaf van deze http://www.youtube.com/watch?v=xzt_E90i0ho overwegen doet *
afbeelding van koosje
Kelele Nyingi dit is inderdaad de mooiste oplossing een paar cent per liter op de brandstof i.p.v. wegenbelasting. hobbyisten die weinig met hun oldtimer rijden betalen dan niets te veel. en er komt nog een voordeel bij. buitenlanders die hier tanken betalen ook een beetje mee aan de wegen belasting.
afbeelding van Hendrikaatje
pitabroodje | 31-10-12 | 18:52 U begrijpt het niet; we willen het houden als het is... Na de nieuw waarde van de auto al 2 - 3 x aan belastingen betaald te hebben is het wel genoeg...
afbeelding van Hendrikaatje
koosje|31-10-12|19:03 Ha die Koosje! Ook wakker geworden? Deze discussie speelde enkele jaren terug ook al... Toen wilden ze van regeringswege het rekening rijden introduceren. Daartoe moesten miljarden geïnvesteerd worden in Infra, detectie poorten en camera's, waarbij ook iedere auto moest worden voorzien van een fraude gevoelig verraaiers kastje... Toenmalige minister heeft toen voor miljoenen proef opstellingen laten plaatsen door vriendjes of zo.. Camera's en die kastjes moesten dan vaststellen wie waar op welk tijdstip gereden had en aan de hand van die gegevens moest dan berekend worden hoe je kilometers beprijst worden. Het Idee om automobilisten zo nog beter uit te kunnen melken leeft nog steeds. De politiek doet graag technisch wil met de tijd meegaan en is te stom om in te zien dat eenvoud het ware siert. Een brandstof toeslag verdeelt de kosten op een perfecte manier; brandstof slurpers vervuilen meer, zijn zwaarder en betalen dus automatisch meer per km dan een kleinere auto met minder vermogen, die meestal ook zuiniger is. Ook buitenlanders die hier tanken betalen dan mee. eenvoud siert het ware...
afbeelding van koosje
pitabroodje wat een onzin logica. iemand van 60 jaar heeft al zo'n 40 jaar loon en inkomstenbelasting betaald, die kan toch ook niet zeggen nu is het wek genoeg geweest.
afbeelding van Hendrikaatje
zeur | 31-10-12 | 18:58 Mij leek deze wel... http://www.youtube.com/watch?v=LexFQfHGA4k&feature=fvwrel
afbeelding van Hendrikaatje
koosje|31-10-12|19:29 Jawel, die krijgt dan AOW....
0 0 0
64