Trouwe klant besteelt zichzelf

9 november 2012 om 07:49 door R. Oving
Trouwe klant besteelt zichzelf

Op de markt is het al jaren gemeengoed, maar het fenomeen dringt nu ook door tot in alle geledingen van ons land: afdingen. Wie het niet doet, betaalt te veel. Abonnementen op tijdschriften, energiekosten, telefoonbundels of televisiezenders; werkelijk alles kan goedkoper. Als je maar geen trouwe, niet zeurende klant bent. Want dan word je afgedankt met te hoge prijzen en krijg je nooit cadeautjes of maanden gratis kijkplezier. Nederland is één grote Beverwijkse Bazaar geworden!

Al jarenlang is Sjoerd Veenstra abonnee van betaalzender Film1. „Ik zag iedere keer acties voorbij komen voor nieuwe abonnees, maar zelf kon ik gewoon iedere maand de volle mep betalen. Ik heb ze een keertje gemaild en als antwoord kreeg ik dat er ook echt wel mooie acties zijn voor trouwe abonnees. Nou, mooi niet! Vervolgens heb ik opgezegd en me een paar weken later weer aangemeld. Toen kon ik de eerste twee maanden gratis kijken.”

Goedkoper
Zo gaat het tegenwoordig vrijwel overal. De 43-jarige Brenda wilde haar abonnement voor tijdschrift Flair opzeggen en kreeg direct een telefoontje dat ze ’ook wel erg veel betaalde’. „Het kon veel goedkoper”, zegt ze. „Dus ben ik al die jaren in de maling genomen. Ze laten me iedere maand betalen en zeggen nu dat dat al die tijd veel te veel was.” Bij de Veronicagids hetzelfde verhaal. Pas na opzegging komen de mooiste aanbiedingen op tafel. Trouwe klanten voelen zich bekocht als ze merken dat ze wellicht jarenlang dus kennelijk onnodig veel geld hebben betaald.

Opzeggen is dus het devies op dit moment. Want bedrijven zijn in deze tijd als de dood om klanten te verliezen. Dus kan ineens alles goedkoper, beter en gemakkelijker, als je maar eerst dreigt weg te gaan. Wie een tijdschrift opzegt, telefoonabonnement oversluit of een nieuwe energiemaatschappij in de arm neemt, kan in de meeste gevallen binnen een week een telefoontje verwachten. Opeens wordt u een flinke korting op het oude product aangeboden. „Omdat we u graag als klant behouden.” Maar de trouwe klant zonder opzegplannen blijft ondertussen de hoofdprijs betalen. Opzeggen dus! Zelfs als u niet weg wil. De vaste prijs betalen bij dienstverleners is jezelf voor de gek houden.

Reacties

afbeelding van poezebeest
oud nieuws dit kon allang
afbeelding van Vetinari
Lullig alleen, dat het bij monopolisten, zoals UPC en Ziggo niet werkt. Je moet toch bij hun zijn om TV te kijken. Of je moet sateliet nemen, maar dat is weer investeren.
afbeelding van poezebeest
@Vetinari Wie zegt dat?
afbeelding van Vetinari
@peozebeest Probeer jij maar eens af te dingen bij UPC. Je kan uiteraard wel een goedkoper abonnement afsluiten, maar daar krijg je dan ook minder voor.
afbeelding van poezebeest
@Vetinari wie zegt dat ik upc of ziggo gebruik? wat dacht je van een schotel? of illegaal tv via internet. En voor internet zijn er genoeg andere opties
afbeelding van Hitsig Paard
@ poezebeest Tele2? Heb je ze ook alle 3 (tv, internet, bellen) Kpn? Misschien wel jaarlijks switchen zou een optie zijn.
afbeelding van Qriztov
@Vetinari Klopt, ik heb een digitale ontvanger terwijl nieuwe leden een digitale recorder krijgen. Ik dacht, ik zeg op en meld me opnieuw aan als lid. Helaas, je mag na je opzegging de eerste 6 maanden niet weer opnieuw aanmelden. Volgens de helpdesk bij Ziggo krijgen ze dagelijks klagers aan de lijn, maar tot nu toe wordt er voor bestaande, trouwe abonnees niks geregeld.
afbeelding van unknownstyler
Bij upc kun je gratis upgraden naar dat horizon pakket. krijg je 10hd zenders erbij en je internet wordt 10mb sneller. ow ja, ook mooi. je gaat dan een nieuw contract voor een jaar aan en dan moet je zeggen "mooi, dn ga ik dus ook de eerste 6 maanden weer minder betalen". dus 10hd zenders erbij, 10mb erbij en 6 maanden minder betalen.
afbeelding van Смерть шпионам
Nederland is één grote Beverwijkse Bazaar geworden! Daar wordt toch alleen gejatte spullen verkocht; vandaar de status van Nederland.
afbeelding van manmetseat
ik heb geen zin in die pleuris telefoontjes als ik zit te eten, dus dank u wel ik zeg alles gewoon op. Dat scheel tpas
afbeelding van Datwashet
En dat ie servicedesken op provisie werken helpt er ook niet bij. Laatst wou ik nieuwe telefoon en werd geholpen door een jongedame. Als was zowat afgerond alleen mijn thuis telefoon viel uit. BALEN. Ik terug bellen met mijn mobiel en vroeg naar de persoon die ik net had gesproken. Maar mijnheer dat kunnen wij niet doen.. bla bla bla bla .. "ik zei jullie werken zeker met provisie.. toet toet toet. Half uur later belt mevrouwtje mij.. en opgelost + zij heeft provisie. Dan zeggen ze dat ze goede service hebben, maar wel onderling strijd voeren om klanten binnen te slepen. Bah en het gaat ten kosten van de kwaliteit
afbeelding van Boomschade
De markt goedkoper ? 1 gewone patat met en één kinder patat. Even afrekenen 5,25 euro. Bij Bram Ladage.
afbeelding van Kelele Nyingi
Je moet eigenlijk elk jaar alles opzeggen en de mooiste aanbieding bij dezelfde of een andere aanbieder regelen: gas en electra; TV; internet; telefoon; ziektenkostenverzekering; autoverzekering; opstal- en inboedelverzekering... Dan mag je wel een week vrijnemen. . Bovendien, denk maar niet dat dit zonder gevolgen is. Personeel van de betreffende leveranciers wordt uitgeknepen; de service lijdt er onder; de kwaliteit van het product wordt afgeknepen; onderhoud van infrastructuur wordt minder. Uiteindelijk krijg je waar je voor betaalt. . Lang leve de vrije markt... Het idee van egoïsme, hebzucht en eigenbelang als drijfveer voor 'betere producten voor de laagste prijs'. Absurd!
afbeelding van Sodommer
dan stap je over van de ene kabelboer naar de andere en dan begint de ellende van storing en slechte verbinding pas echt
afbeelding van johanF
Dit is heel erg....mijn ouders hebben jaren gevochten voor de zelfde prijzen voor iedereen......in een afdingcultuur worden de de zwakkeren en de ouderen de dupe....STOPPEN DAARMEE.